Fido (2006)

Regie: Andrew Currie | 88 minuten | drama, horror, komedie, romantiek | Acteurs: Carrie-Anne Moss, Billy Connolly, Dylan Baker, K’Sun Ray, Henry Czerny, Tim Blake Nelson, Jan Skorzewski, Kevin Tyell, Andy Parkin, Lynn Pendleton, Gary Slater, Taylor Petri, Glenn Richards, Rachael Kepinski, Carl-James Kalbfleisch, Tiffany Lyndall-Knight, Alexia Fast, Aaron Brown, Brandon Olds, Jennifer Clement, Sonja Bennett, Mary Black, Bernard Cuffling, Glen Power, Michael Irwin, Liam Crocker, Lauren Oleksewich, Harold Courchene, Geoff Adams, Michael P. Northey, Adam Scorgie, John B. Lowe, Raymond E. Bailey, Doug Abrahams, Rob LaBelle, Jacob Rupp, Clint Carleton, Lauro Chartrand, Andrew Hedge, Chad Sayn, Rick Pearce, Barbara Moss

“Look son… I know that when you are a kid, you feel things… a lot of things. But you have to get over that.” “Get over what?” “Feelings… Feelings are not important… I’ve got something. Go on open it.” “It’s a gun!” “Take it out. I know you’re not supposed to have a hand gun untill you’re twelve, but it can come in real handy.”

Zeg dat wel, want in het dorpje Willard zijn de doden weer tot leven gekomen. Gelukkig hebben de bewoners ze om weten te toveren tot handige huishoudelijke slaafjes die alle vervelende klusjes opknappen. Alsnog heeft elk huishouden een geweer in de keukenla liggen, want je weet maar nooit natuurlijk… Het is slechts één van de vele voorbeelden waarop ‘Fido’ op subtiele wijze de draak steekt met de kille Amerikaanse maatschappij ten tijde van de koude oorlog.

‘Fido’ richt al zijn pijlen op het blootleggen van het conformisme dat schuilt achter het ongebreidelde optimisme van de Amerikaanse samenleving in de jaren 50. Zo haalt de familie Robinson alleen maar een zombie in huis, omdat de nieuwe buren er maar liefst zes hebben en zij zelf natuurlijk niet achter kunnen blijven. Ander mooi voorbeeldje: als zoontje Timmy buiten in zijn eentje met een honkbal aan het spelen is moet hij van zijn moeder hiermee ophouden, omdat de rest van de buurt wel eens zou kunnen denken dat Timmy geen vrienden heeft en er iets mis is bij de Robinsons.

Wat de satire in ‘Fido’ zo geslaagd maakt is dat er in de film een universum wordt gepresenteerd dat wordt bevolkt door typetjes die allen hun wortels hebben in de brave Amerikaanse consumptiemaatschappij. Een samenleving waar aan de oppervlakte alles vriendelijk en degelijk lijkt, maar waar men in principe gewoon heel hard zijn best doet om niet de vuile was buiten te hangen. Zo zijn er de nieuwe buren van de Robinsons, waarvan vaderlief zich gedurende de film tot een militaristische tiran ontpopt, is de buurman aan de andere kant eigenlijk een perverseling en is Timmy’s vader meer geïnteresseerd in een potje golven dan in zijn gezin. Nee, alles is niet zo perfect in Willard als het lijkt.

Regisseur Andrew Currie weet zijn typetjes zo te sturen dat er een pijnlijke ongemakkelijkheid wordt blootgelegd. Het wordt steeds meer duidelijk dat in Willard eigenlijk niemand echt in staat is tot het beginnen en in stand houden van een gesprek, of zoals de militaristische buurman het verwoordt: “Don’t let them get too close. Makes it harder to pull the trigger.”

‘Fido’ is overigens wel een film waar inhoud duidelijk boven vorm gaat. Niet dat er iets mis is met de filmische middelen die worden ingezet. Allesbehalve, maar de gehele film wordt gedragen door het verhaal en de overtuigende acteerprestaties en alles wordt in het werk gesteld om die elementen tot hun recht te laten komen. En met verve mag wel gezegd worden. ‘Fido’ slaagt er cum laude in om de Amerikaanse suburbs neer te zetten als een sociaal-emotioneel vacuüm waar correct zijn belangrijker is dan vriendelijk of eerlijk.

Tijdens één van de vele schietpartijen in de film valt te zien hoe een klodder bloed tegen een typisch Amerikaans ‘white picket fence’ aanvliegt. Een betere symboliek is ondenkbaar voor een film die zo wonderlijk goed slaagt in het aanpakken van de naoorlogse burgerlijke moraal in Amerika. Oh… en is al vermeld dat de film briljant is? Waarom ‘Fido’ nooit een grote bioscooprelease heeft gezien is overigens een raadsel. Deze film heeft alles in zich een gigantische hit te worden. Gemiste kans dus, maar bekijk het zo snel mogelijk op dvd.

Sander Colin