Fietsmug & Dansmug – Cykelmyggen og Dansemyggen (2007)

Regie: Jannik Hastrup, Flemming Quist Møller | 75 minuten | animatie, familie | Acteurs: Kaya Brüel, Lisbet Dahl, Peter Frödin, Ditte Gråbøl, Fabian Harlang, Anne Marie Helger, Ellen Hillingsø, Bjarke Kastberg Andersen, Jesper Klein, Kim Larsen, Laila Miermont, Esben Pretzmann, Selma Quist Møller, Claus Ryskjær, Christian Sievert, Ole Thestrup

In 1960 gingen Jannik Hastrup en Flemming Quist Møller vrijwel tegelijkertijd in de leer in de studio van de grote Deense pionier in animatiefilms, Bent Barfoed. In hun vrije tijd zochten ze elkaar opnieuw op, als leden van dezelfde jazzband. Samen richtten ze Fiasco Film op en in 1971 maakten Hastrup en Quist Møller de Deense animatieklassieker ‘Benny’s Bathtub’, die inmiddels officieel deel uitmaakt van de Deense filmcanon. Nadien gingen hun wegen uiteen. Muzikant, schrijver, acteur en filmmaker Quist Møller regisseerde met zijn zoon Carl en Stefan Fjeldmark de film ‘Amazon Jack’ (1993) en de twee vervolgen daarop, ‘The Movie Star’ (1996) en ‘Jungo Goes Bananas’ (2007). Tekenaar en filmmaker Hastrup bleef zich concentreren op de wereld van de animatiefilm en maakte een waslijst aan kleurrijke films, waaronder ‘The Thralls’ (1978), ‘Samson and Sally’ (1984) en ‘War of the Birds’ (1990). Recentelijk scoorde hij met het drietal films rond ‘Cirkelientje’ (uit 1998, 1999 en 2004), die het ook in Nederland erg goed deden bij de allerkleinsten.

Hastrup en Quist Møller besloten voor het eerst sinds lange tijd weer eens samen een film te maken en haalden daarvoor een oude bekende tevoorschijn. Egon, de fietsende mug, werd zo’n veertig jaar geleden al gecreëerd, met als bedoeling ooit een film over hem te maken. Maar die film kwam er nooit. Tot nu. Tijdens een etentje rakelden de heren hun oude idee weer op en besloten het nu door te zetten. De twee boeken over Egon werden erbij gehaald, en hoewel dat niet genoeg materiaal opleverde, weerhield dat Hastrup en Quist Møller er niet van Egon eindelijk de film te schenken waar hij al veertig jaar op wacht. Inspiratie werd gevonden in boeken over de insectenwereld. Want naast Egon en zijn vriendinnetje Dagmar, wordt de film ‘Fietsmug & Dansmug’ bevolkt door tal van andere insecten, die hun kans om eens in het voetlicht te treden met beide handen aangrijpen. Egon komt met hen in aanraking omdat hij met zijn fiets de wijde wereld in wil trekken. Dat niet alle wezentjes even goede bedoelingen hebben, wordt al gauw duidelijk. De boze koningin Dominella, leidster van het leger rode mieren, wil de macht over de zwarte mieren overnemen. De koningin van de zwarte mieren wordt bij die aanval gedood en haar dochter wordt maar ternauwernood gered. Egon en Dagmar besluiten de zwarte mieren te helpen hun koninkrijk weer op te bouwen en Dominella te verjagen.

‘Fietsmug & Dansmug’ wordt gekenmerkt door een vrije, haast anarchistische sfeer. En ook al zijn de rode mieren weinig goeds van zin, de algehele indruk van de prent is vredelievend en vriendelijk. Hastrup en Quist Møller heben bewust hun eigen kijk op het leven proberen te verwerken in de film. Het zijn twee heren die opgroeiden in de jaren zestig, de tijd van vrijheid blijheid, en dat ademt hun werk dan ook uit. Het is een fijne sfeer, die nog wordt benadrukt door de sfeervolle soundtrack, door Quist Møller zelf samengesteld en opgenomen. In de film wordt de muziek gespeeld door een kleurrijk gezelschap genaamd ‘The Musects’, een echte jazzband bestaande uit insecten. De soundtrack is in alle opzichten de grootste troef van de film, die wat animaties betreft wat achterblijft bij zijn tijdgenoten. Kleurrijk en levendig is het allemaal zeker, maar echt bijzonder kun je het niet noemen. Zelfs een beetje ouderwets. De animaties werden met de hand gemaakt en met de computer verder verfijnd. Dit geldt tevens voor de inkleuring. Overigens is een en ander uitstekend afgewerkt, waaruit je kunt opmaken dat ‘Fietsmug & Dansmug’ met veel zorg en liefde is gemaakt.

De makers mikken met hun film in eerste instantie op de allerkleinsten en die zullen zich naar hartenlust vermaken met ‘Fietsmug & Dansmug’. De prent is een feest van kleurrijke verbeelding en zit boordevol aanstekelijke muziek. Hier en daar steekt er zelfs een aardige grap de kop op. Wie wat meer uitdaging en originaliteit zoekt in een animatiefilm, zal weinig van zijn gading vinden in ‘Fietsmug & Dansmug’. Voor de jeugdige doelgroep, die ook ‘Cirkelientje’ massaal in de armen sloot, is dit echter pure verwennerij. Zij moeten hun ogen én oren wederom maar eens goed de kost geven met dit kleurrijke en muzikale avontuur in de wereld van fietsende muggen, trommelende torren en dansende mieren!

Bioscooprelease: 9 oktober 2008