First Mission (2010)

Regie: Boris Paval Conen | 119 minuten | drama | Acteurs: Anniek Pheifer, Tygo Gernandt, Mark Rietman, Michiel Huisman, Eugenia Lencinas, Ismael Santillán, Leonardo Ramírez, Hector Bordoni, Javier Moreira, Víctor Hugo Carrizo, Matías Desiderio, Cristina Murta, Harry van Rijthoven, Ella van Drumpt, Pip Pellens

De missie van de makers van ‘First Mission’ is zonder meer een nobele: het in beeld brengen van hoe het er in de levens van de dappere medewerkers van organisaties als Artsen zonder grenzen nu echt aan toe gaat. Filmmaker Boris Paval Conen (‘Temmink: The Ultimate Fight’, ‘Car Men’) wilde met zijn film het publiek door de ogen van de betrokkenen laten kijken en de gekte en waanzin waarmee deze helden te maken krijgen belichten zonder dat het in een documentaire moest resulteren. Daarom werd het verhaal rond de jonge arts Marina bedacht: een vrouw die in Nederland enkele flinke teleurstellingen moest verwerken en haar heil daarom in Zuid-Amerika zoekt. Of liever: vlucht in een nieuwe omgeving, waarbij ze hoopt dat dit voor voldoende afleiding zorgt om haar dagelijkse sores te kunnen vergeten.

Het blijft moeilijk: dat mixen van genres. In opzet is ‘First Mission’ een drama, maar de documentairetrekjes sijpelen er toch doorheen. Die combinatie had prima kunnen werken, als de plot niet zo ongelooflijk voorspelbaar was geweest. Dat de kijker vanaf het begin al ziet aankomen wat er in een scène, enkele scènes later of zelfs op het eind, gaat gebeuren en daar zonder uitzondering gelijk in krijgt, werkt niet in het voordeel van de film. Daar doet het camerawerk, dat bij vlagen indrukwekkend is, niets aan af. Want visueel gezien is ‘First Mission’ zeker de moeite waard; met veteraan Danny Elsen achter de camera heeft producent IDTV Film een vakman in huis gehaald, wat zich absoluut uitbetaalt.

Jammer genoeg blijft acteerwerk daar weer wat bij achter; hoofdrolspeelster Anniek Pheifer doet haar stinkende best, maar slaagt er niet in onder de huid te kruipen van het publiek. Hoe dramatischer de verwikkelingen zijn, hoe meer de kijker denkt: ‘het zal wel’. Zelfs de meest heftige scènes raken de kijker niet en dat levert vooral verwondering op over het uitblijven van ontroering. Ook Nederlandse acteurs Tygo Gernandt en Mark Rietman blinken niet uit in de bijrollen, zij weten maar amper te verhullen dat de dialogen zo ongemakkelijk zijn. Daarentegen dragen de ter plekke gecaste Argentijnen – zelfs de kinderen – wel sterk bij aan de authenticiteit van de film.

Waar ‘First Mission’ wel in slaagt, zij het ten dele, is het duidelijk maken van het keiharde leven in deze vijandige omgeving. Dat je als hulpverlener keuzes moet maken en dat je gewoonweg niet iedereen kán helpen. Jammer alleen dat de film zo weinig emotionele impact heeft.‘First Mission’ had een stuk hoger kunnen scoren als het scenario wat subtieler was geweest. Nu zorgt de voorspelbaarheid ervan vooral voor veel afstandelijkheid.

Bioscooprelease: 25 maart 2010