Fissa (2016)

Regie: Bobby Boermans | 94 minuten | komedie | Acteurs: Yannick van de Velde, Bilal Wahib, Alex Hendrickx, Belinda van der Stoep, Abbey Hoes, Hans Kesting, Miryanna van Reeden, Arjan Ederveen, Harry Piekema, Marcel Zwoferink, Ferdi Stofmeel, Valentijn Avé, Timo Dries, Maurits Delchot, Julmar Simons, Lionel Dors, Anneke Blok, Menno van Beekum, Maru Asmellash, Mark Lindeman, Nick Golterman, Lindsay Zwaan, Sylvana IJselmuiden, Danielle Koppers, Dianne van den Eng, Tanneke Hartzuiker, Hans Thissen, Joey Schalker, Oliver Heldens

Fissa is straattaal voor feestje en in ‘Fissa’ de film vormt een eindexamenfeest, dat à la Project X nogal uit de hand loopt, de climax. Ooit waren Max (Yannick van der Velde) en Ruben (Alex Hendrickx), de beste vrienden, maar zoals dat gaat, groeiden ze uit elkaar. De jongens konden niet meer tegengesteld zijn dan nu. Max raakte enige tijd geleden bevriend met de in Nederland geboren Marokkaanse Yous (Bilal Wahib) en geniet van zijn populariteit. Hij probeert de middelbareschooltijd zo snel mogelijk, en zonder al te veel inspanning, af te sluiten met een diploma. Ruben hoort bij een groepje nerds en haalt zonder moeite hoge cijfers. Max is een rijkeluiszoon wiens ouders niet naar hem of zijn irritante oversekste jongere broertje omkijken; Ruben woont bij zijn tot op het gênante af open minded en met hem meelevende ouders. Max heeft Ivana (Belinda van der Stoep), een hitsige, maar ook ijdele chick, terwijl Ruben nog nooit een vriendin heeft gehad. Alle twee hebben ze echter iets nodig, en dat brengt de voormalige vrienden weer bij elkaar.

Want wanneer blijkt dat Max en Yous hun eindexamen nooit zullen halen als er niet gauw iets ingrijpends verandert, denkt Max ineens terug aan zijn oude kameraad. Als ze Ruben nou zo gek krijgen hun de antwoorden door te geven, dan moet dat examen een eitje zijn, nietwaar? Ruben voelt er niet veel voor, maar voor het eindexamenfeest, dat hij mede georganiseerd heeft én waar hij zijn debuut als DJ Rawben zal maken, zijn tot nu toe de aanmeldingen op twee handen te tellen. De populariteit van Max en Yous is dan ook zeer welkom. Deze hernieuwde samenwerking is het begin van een hoop trammelant.

‘Fissa’ is behoorlijk grof. Niet alleen vanwege de vele seksuele toespelingen en handelingen en het nogal beeldende taalgebruik, maar ook door de racistische opmerkingen van de conrector (Hans Kesting), die echt niet door de beugel kunnen. Tegelijkertijd is de film soms ook best grappig, ondanks dat vulgaire. Het helpt dat het publiek enigszins kan meeleven met Ruben (want zeg nou zelf, wie wordt er nu niet in één klap verliefd op Abbey Hoes?) en zelfs Max blijkt niet altijd de grootste klootzak die er is en heeft feitelijk maar een klein hartje (zoals blijkt in de komische scène in de Halal Fried Chicken). Al kun je door de cliché’s wel voorspellen hoe een en ander zal verlopen, er wordt nog best een aardig verhaal verteld. Hiermee is voorkomen dat lang niet de hele film bestaat uit beelden van dansende, uit hun dak gaande pubers, want dat gaat gauw vervelen. Het camerawerk is dik in orde en op de acteurs valt ook niets af te dingen. Maar toch: Yannick van de Velde is zowat tien jaar ouder dan zijn personage en ook de andere acteurs hebben de middelbare schoolleeftijd al enige tijd geleden gepasseerd. Het is vanwege de vorm en inhoud van de film te verdedigen dat er een wat oudere cast is aangetrokken, maar het maakt ‘Fissa’ wel ongeloofwaardiger.

Ondanks dat de kijkwijzer voor ‘Fissa’ is vastgesteld op 12 (plus een hele riedel aan waarschuwingen voor geweld, seks, grof taalgebruik, discriminatie en drugs- en/of alcoholgebruik) is bij twijfel de film voor kinderen jonger dan vijftien, zestien beslist niet aan te raden. Er zitten scènes in waar je je brugklasser (of erger nog: groep achter) niet aan bloot zal willen stellen. Ze zullen er waarschijnlijk ook geen lol aan beleven, want ‘Fissa’ is echt geen ondeugende versie van ‘Spangas’. Typische doelgroepenfilm. Een kleine doelgroep, dat wel.

Bioscooprelease: 4 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 21 juni 2016