Five Children and It – Vijf Kids & Ik (2004)

Regie: John Stephenson | 89 minuten | familie, avontuur, fantasie | Acteurs: Kenneth Branagh, Eddie Izzard, Zoë Wanamaker, Freddie Highmore, Jonathan Bailey, Jessica Claridge, Poppy Rogers, Tara Fitzgerald, Alex Jennings, John Sessions, Norman Wisdom, Duncan Preston, Poppy Claridge, Alec Muggleton, Zak Muggleton, Alexander Pownall

De ‘Harry Potter’-fans die met smart zitten te wachtten op het vierde deel van de jonge tovenaar, konden destijds even genieten van ‘Vijf kids & ik’. De film is gebaseerd op het boek van Edith Nesbit, de schrijfster waarvan de schepper van Harry Potter, J.K. Rowling, zegt zichzelf mee te identificeren.

Een tweetal Harry Potter-acteurs komt de cast van ‘Vijf kids & ik’ versterken, althans ze doen een poging. Kenneth Branagh (Gilderoy Lockhart in ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’ (2002)) speelt de oom van de vijf kinderen en zorgt als verstrooide professor voor wat humor. Zoë Wanamaker gaf Harry zijn eerste vliegles als Madame Hooch in ‘Harry Potter and the Philosopher’s Stone’ (2001). In ‘Vijf kids & ik’ speelt ze Martha, de huishoudster van oom Albert, en is ze al even maf als haar baas.

En net als in ‘Harry Potter’ komt er een magisch wezentje in de film voor, maar daar houden de vergelijkingen op. Het is duidelijk een film voor een jonger publiek, het is niet een ingewikkeld verhaal en de grappen zijn erg kinderlijk. Het is een spannend avontuur, maar doordat er veel in de film wordt gesproken wordt de meeste spanning weggenomen. De film (die in het Engels ‘Five Children and It’ heet) is in Nederland alleen in nagesynchroniseerde versie in de bioscopen te zien, wat vooral voor de oudere kijkers niet erg aangenaam is.

Het zwaarste aan de film is dat de ouders van de kinderen moeten vechten in de oorlog, waar de kinderen – vooral Robert, de hoofdpersoon – het erg moeilijk mee hebben. Het zorgt meteen al aan het begin van de film voor een tranendal. Naast de vrolijkheid van de kinderen om hun vriendschap met de zandfee en alle chaotische situaties waarin ze door hem belanden, komen ze steeds op hun heimwee naar hun ouders terug. Ook de plot heeft met dit drama te maken.

Bij het zien van ‘Vijf kids & ik’ zullen jonge kinderen zich prima vermaken. Hun papa’s en mama’s en de oudere kids in het gezin kunnen kunnen beter naar de originele, Engelse, versie op dvd kijken.

Roosmarijn Andringa

Bioscooprelease: 20 januari 2005