Flashdance (1983)

Regie: Adrian Lyne | 95 minuten | drama, romantiek, muziek | Acteurs: Jennifer Beals, Michael Nouri, Lilia Skala, Sunny Johnson, Kyle T. Heffner, Lee Ving, Ron Arabatsos, Belinda Bauer, Malcolm Danare, Philip Bruns, Micole Mercurio, Lucy Lee Flippin, Don Brocket, Cynthia Rhodes, Durga McBroom, Stacey Pickren, Liz Sagal, Norman Scott, Mr. Freeze, Frosty Freeze, Prince Ken Swift, Crazy Legs, Robert Wuhl, Steve Price, Matt Landers

“Ik hoop dat ze beter kan dansen dan kan lassen. Die lasverbinding ziet er niet goed uit, dat kan ik zelfs beter.” De mannen in de film ‘The Full Monty’ (1997) nemen hoofdpersoon Alex (Jennifer Beals) uit ‘Flashdance’ als voorbeeld als ze hun striptease-dans gaan oefenen. Haar danspasjes dienen als inspiratie.

Uit dat fragment en vele anderen blijkt dat ‘Flashdance’ een klassieker is, niet alleen de film maar ook de soundtrack. Alle nostalgische gevoelens die bij de jaren 80 horen, vind je terug in deze dansfilm. Getoupeerd haar, fitness, beenwarmers, breakdance, buttons en hoog opgesneden broekjes. Nee, dit gaat niet over de videoclip van Jennifer Lopez bij het nummer ‘I’m Glad’ (2003), maar over de speelfilm uit 1983. Het is duidelijk waarom deze film een klassieker is. ‘Flashdance’ is leuk gedateerd en geeft een warm gevoel.

Dat de film totaal ongeloofwaardig en onrealistisch is, vergeten we voor het gemak. Want het is zo heerlijk ouderwets genieten. Het verhaal in het kort: Alex is achttien en droomt ervan om professioneel te leren dansen. Totdat het zover is, werkt ze als lasser in de zware industrie van Pitsburg en ’s avonds als danseres in een nachtclub. Als haar baas haar voor het eerst ziet dansen is hij helemaal weg van haar. Ze beginnen een stormachtige affaire en hij pleegt in het geheim wat telefoontjes om haar die felbegeerde auditie op de dansschool te laten doen. De toelatingscommissie applaudisseert als ze klaar is met haar act.

Dit sprookje past binnen de gedachte van de American Dream – you can be what you want. Alex bruist van de energie met haar baan, haar bijbaantje als danseres en haar vriendschappen. Al haar inspanningen worden beloond. Maar dat hoort natuurlijk bij deze feelgoodfilm.

Behalve het lekkere verhaal en fijne gevoel bij ‘Flashdance’ bekruipt soms het gevoel dat het een reclamespot voor de jaren 80 betreft. Het is alsof er geen enkel aspect van deze periode gemist mocht worden. Zo doet Alex zelf aan het hippe jazzballet, om fit te blijven doet ze aan fitness en gaat ze op de racefiets naar het werk. In die dagen was ook breakdance in opkomst, dus het toeval wil dat Alex toevallig een paar breakdansende jongens op straat gade slaat.

Maar het zij de makers vergeven. Evenals de drie body doubles, waaronder een man, die nodig waren om alle choreografie uit te voeren. Door ‘Flashdance’ krijg je een goed beeld van de jaren 80. En de film heeft veel gebracht. Zo kent iedere man de scène waarin Alex na afloop van een date de man in kwestie binnen uitnodigt. Terwijl ze hem met grote, onschuldige ogen vertelt waarom dansen zo belangrijk voor haar is, trekt ze ondertussen haar bh uit via de mouw haar trui. Mannen houden dat beeld voor ogen, terwijl de vrouwelijke kijkers zich afvragen waar ze zo’n hippe trui kunnen kopen. Want met haar slobbertrui voorzien van een groot gat voor nek en armen wist Jennifer Beals een rage te ontketenen. En werd ze een icoon van deze roerige jaren 80.

Eline Lubberts

Bioscooprelease: 14 juli 1983