Flatfoot in Africa-Piedone l’africano (1978)

Regie: Steno | 95 minuten | actie, komedie | Acteurs: Bud Spencer, Dagmar Lassander, Werner Pochath, Enzo Cannavale, Joe Stewardson, Baldwyn Dakil, Giovanni Cianfriglia, Carel Trichardt, Desmond Thompson, Antonio Allocca, Giancarlo Bastianoni, Franco Cirino, Giorgio Cerioni, Ester Carloni, Rita Ehlers

De grensdoorbrekende methodes van de politieman Flatfoot werken ook in donker Afrika. Bud Spencer kruipt opnieuw in de huis van de diender en haalt al rammend en beukend de eindstreep. Na afloop van zijn avonturen in Afrika is het continent een stuk beter bewoonbaar en is veel boeventuig uitgeschakeld. Een aantal harde oorvegen werken immers in elk werelddeel goed om de orde te handhaven. Spencer is niet te beroerd om zijn koffers te pakken de derde wereldlanden te helpen. Niet met geld, maar met gedoseerd geweld.

Spencer was in de jaren 70 goed op dreef en mocht in talloze films op komen draven om zijn kunstje te doen. De fans weten dan wat ze kunnen verwachten: veel geknok en een laconieke Bud in de hoofdrol. Ditmaal mag de brede bokser naar Afrika toe, wat uiteraard mooie plaatjes oplevert van de flora en fauna.

Over ‘Flatfoot In Africa’ valt niet zoveel te vertellen. De serie gaat vrolijk waar eerdere delen als ‘Flatfoot’ en ‘Flatfoot In Hong Kong’ gestopt waren. De serie werkt volgens een simpele formule die als volgt gaat: Bud Spencer + schurken = slapstick-actiekomedie. Je ziet Bud weer flink uithalen met zijn kenmerkende vechtstijl waarin hij zijn vuisten verticaal neerdalen op de schedeldaken van boeven. Ook dienen gebruiksvoorwerpen in de nabije omgeving tot doeltreffende hulpmiddelen om het recht in de botte breinen van criminele medeburgers te hameren. Het grootste verschil met eerdere delen is vooral de omgeving. Dit keer dient Afrika als decor en zie je een aantal lokale dieren voorbij komen. Ook is er wat meer aan het plot geschaafd, zodat Bud ietsje beter zijn best moet doen en laat zien dat hij meer kan dan vermoeid uit zijn ogen kan kijken. Een groots acteur is Spencer niet, maar zijn aangeboren charme en Teddybeeruitstraling vergoeden veel. Bud kan emoties oproepen en dat doet hij goed. Leuk om op een verloren middag te bekijken dus.

Bioscooprelease: 27 maart 1980