Flirt (2005)

Regie: Jaap van Eyck | 90 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Egbert Jan Weeber, Lidewij Mahler, Rifka Lodeizen, Marcel Hensema, Rosa Reuten, Kim Pieters, Wolter Muller, Ruben van der Meer, Javier Guzman, Frank Lammers, Peer Mascini, Carla Hardy, Lieke Antonisen, Gonny Gaakeer

‘Overspel/Flirt’ was de werktitel voor een film waarvoor Eddy Terstall het verhaal schreef en waarin Jaap van Eyck debuteert als regisseur. Het feelgood-libertinisme van Terstall maakt met ‘Flirt’ – dat won het natuurlijk van ‘Overspel’ – de stap naar een groter publiek, dat van ‘Costa’ en ‘Phileine zegt sorry’ en daar is niet veel vernieuwingsdrift voor nodig. We krijgen een portie Nederseks voorgeschoteld dat zijn weerga niet kent.

Zagen we daar een tiet voorbijkomen of was het slechts verbeelding? De vrolijke grachtengordel van Terstall en co., waar vrouwen in een handomdraai in een verticale positie gaan – een buitenlandse toerist zou denken dat je ze bij de Albert Heijn kunt krijgen – komt afgezaagd over. Groen-linksige meisjes die het met Mediterrane types doen; jankende baby’s tijdens de daad, waar hebben we dat eerder gezien?

Maar goed, er zijn vast zat mensen die ‘Turks Fruit’ niet kennen, of ‘Blue Movie’ of ‘De Gulle Minnaar’, films waarin het doorprikken van schijnheilige seksuele moraal centraal staat terwijl we ondertussen ook sappige lijven te zien krijgen – een Hollands stokpaardje. In die traditie past ‘Flirt’ ook, maar een vergelijking met de laatste twee films doet hem te kort. Wie de aanvankelijke puberlokkers (Eggie struint in kek hemdje al soppend nagestaard door zomers Mokum en botst met vleselijke gevolgen op een poezenliefhebster) overleeft ziet best nog wel lichtpuntjes. Javier Guzman is veelbelovend en de frisse look die Amsterdam van de makers krijgt aangemeten mag er ook zijn. Egbert Jan Weeber valt tegen. Hij zet wat mooie grote ogen op – acteren kun je het niet noemen – en lijkt te licht voor een hoofdrol.

Voor Rifka Lodeizen geldt het tegenovergestelde; de vraag is echter wat zij nog zoekt in films ‘onder de gordel’. Zij heeft een klassieke Europese filmkop, is eigenlijk geen comédienne en met een beetje geluk komt zij ook over de grens aan de bak.

Met ‘Flirt’ kun je hoegenaamd in het buitenland niet aankomen. De ideeënarmoede is groot op plot- en komisch gebied en de film moet het wat dat laatste betreft volledig hebben van altijd leuke acteurs – naast Guzman ook Peer Mascini, Ruben ‘nu even niet’ van der Meer en Frank Lammers. Voor de rest is het een beetje slappe hap; neuken uit landerigheid. Als dit werkelijk de staat van Nederland blijkt, dan zal een leger psychotherapeuten niet voldoen.

Niet gevreesd, denk je nog; het is maar een romantische komedie. Toch maar even blijven zitten tijdens de aftiteling, dan.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 17 februari 2005