Flits & het magische huis – The House of Magic (2013)

Regie: Ben Stassen, Jeremy Degruson | 85 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie, fantasie | Nederlandse stemmencast: Bram Moszkowicz, Jandino Asporaat, Irene Moors, Patrick Martens, Jac Goderie, Jada Borsato | Originele stemmencast: Murray Blue, Doug Stone, George Babbit, Shanelle Gray, Grant George, Kathleen Browers, Joey Camen, Nina Grillo, Danny Mann, Sage Sommer

In de animatiefilm ‘Flits & het magische huis’ van de Belgische regisseur Ben Stassen maken we kennis met een jong katje. Als het arme beestje zo maar op straat wordt gezet door zijn hardvochtige eigenaar, valt hij van de ene in de andere schrik. Het is duidelijk: het schattige beestje is niet in de wieg gelegd voor een leven op straat. Als hij moet vluchten voor een boosaardige Doberman Pincher, komt de oranjekleurige viervoeter op de oprit van een groot huis terecht. De valse hond druipt al jankend af en de dakloze kat denkt even dat het door zijn geblaas komt… Maar de reputatie van het huis blijkt genoeg om de vijand te verjagen en het katje gaat op onderzoek uit. Als hij twee witte duiven ontdekt, die het huis via het zolderraam binnengaan, besluit hij hen achterna te gaan. Via een hoge boom komt hij op de zolder terecht, die vol gekke spullen staat. Het katje ziet een muis, maar voor hij de kans krijgt om met het angstige beestje te praten, heeft het al de benen genomen.

Even later maakt onze held kennis met Jack, een chagrijnige konijn. Het muisje blijkt Maggie te heten. Maar zij moeten niets van de indringer weten. Maar het katje laat zich niet zomaar wegjagen. Hij blijkt te zijn terechtgekomen in het huis van Laurens, een oude illusionist / uitvinder. Hij maakt automata, wezentjes die uit zichzelf kunnen bewegen. Het is natuurlijk niet voor niets een magisch huis! Wanneer Laurens het schuchtere dier in het oog krijgt, is hij al snel verkocht, hij is namelijk dol op poezen. De kat krijgt een naam: Flits en Jack en Maggie moeten het er maar mee doen: Flits blijft hier wonen!

Als Laurens’ neef Daniel op bezoek komt, blijkt dat hij niet veel goeds in de zin heeft. Hij wil eigenlijk het huis van zijn oom verkopen. Gelukkig is hij allergisch voor katten, dus zijn bezoekjes duren nooit zo lang. Dan komt Laurens in het ziekenhuis terecht. Flits en de rest van de bewoners, waarvan de meesten nog niet echt overtuigd blij zijn met Flits’ aanwezigheid, moeten alles op alles zetten om de plannen van Daniel – die nu vrij spel heeft – te dwarsbomen. Dat levert een heleboel spanning maar ook humor op.

‘Flits & het magische huis’ is een vlotte en vooral schitterend geanimeerde familiefilm. Met het broodmagere verhaaltje leent Ben Stassen weliswaar elementen uit ‘Toy Story’, ‘Hugo’ en ‘Home Alone’, maar dankzij de charmante en kleurrijke karaktertjes slaagt hij er toch in om de film op zichzelf te laten staan.

Daarnaast biedt de film met de 3D effecten in de rijkelijk aanwezige actiescènes meer dan de gemiddelde 3D-animatiefilms. Dat is niet zo vreemd, Stassen is namelijk een pionier op het gebied van 3D en zelfs 4D, want ‘Flits & het magische huis’ is eigenlijk gebaseerd op het 12 minuten durende 4D filmpje ‘Haunted House’ van Stassen, dat in een attractiepark vertoond werd (4D is 3D plus fysieke effecten, zoals rondspetterend water). Zijn ‘Vliegen naar de maan’ (‘Fly Me to the Moon’, 2008) was zelfs de eerste animatiefilm die in 3D geproduceerd werd, groot commercieel en kritisch succes bleef echter uit. In vergelijking met zijn langspeeldebuut is ‘Flits & het magische huis’ stukken beter te verteren, en wel voor alle leeftijdsgroepen. Verder is de muziek het vermelden waard, omdat je liedjes als ’The Love Cats’ van The Cure en ‘House of Fun’ van Madness niet echt verwacht in een film als dit, is dat een leuke verrassing. ‘Flits’ & het magische huis’ is vooral een visuele traktatie. Als Stassen voor volgende projecten een scenarioschrijver met meer fantasie en originaliteit aanneemt, kunnen zijn films zich zeker meten met de betere Hollywoodproducties.

Bioscooprelease: 16 april 2014
DVD- en blu-ray-release: 2 september 2014