Focus (2015)

Regie: Glenn Ficarra, John Requa | 105 minuten | komedie, misdaad, drama, romantiek | Acteurs: Will Smith, Margot Robbie, Adrian Martinez, Gerald McRaney, Rodrigo Santoro, BD Wong, Brennan Brown, Robert Taylor, Dotan Bonen, Griff Furst, Stephanie Honoré, David Stanford, Dominic Fumusa

Ineens was ze daar: Margot Robbie. De beeldschone Australische blondine liet de harten van velen sneller kloppen met haar sexy vertolking van Naomi Lapaglia, de tweede vrouw van Jordan Belfort in ‘The Wolf of Wall Street’. Het was niet haar eerste Hollywoodrol (dat was die van Charlotte in ‘About Time’), maar wel een zeer memorabele. Zowel MTV als de Empire beloonden haar met prijzen voor beste nieuwkomer. In ‘Focus’ speelt ze de rol van Jess, een amateurdievegge, die de doorgewinterde meesteroplichter Nicky (Will Smith) zijn portefeuille afhandig wil maken. Natuurlijk mislukt dit, want Nicky had haar bedrog al lang door, maar liet haar aanmodderen omdat hij benieuwd was in hoeverre ze zou slagen.

Jess smeekt hem haar de fijne kneepjes van het vak bij te brengen, waarop hij een ministoomcursus oplichting en zakkenrollen geeft. Afleiding en focus, dat is waar het om gaat. Zorg dat je slachtoffers naar de ene hand kijken, en met je andere hand hengel je de buit binnen. Jess blijkt een goede leerling en wanneer ze ‘op auditie’ mag, bewijst ze dat ze een aanwinst is voor Nicky’s oplichtersteam. De relatie blijft niet alleen zakelijk, de twee krijgen ook een stormachtige relatie. Maar ineens, na een grote klapper, laat Nicky haar in de steek. Zonder uitleg verdwijnt hij uit haar leven.

‘Focus’ komt pas goed op gang als Jess en Nicky samenwerken in New Orleans, met als hoogtepunt de zwendelpraktijken tijdens de Super Bowl. Ook daarna weet het verhaal je aandacht vast te houden, wanneer Nicky en Jess elkaar na drie jaar terugzien. Zoals je mag verwachten van een film over oplichters, blijft ook de kijker niet geheel buiten schot. Dat zou positief zijn als de bedriegerij beter in elkaar steekt dan nu het geval is. Nu laten de schrijvers veel aan het toeval over, en wordt van de kijker soms gewoonweg verwacht het getoonde maar voor mogelijk aan te nemen.

Wel ziet ‘Focus’ er gelikt uit. Glen Ficarra en John Requa, eerder verantwoordelijk voor films als ‘Crazy, Stupid, Love’ en ‘I Love You Phillip Morris’, zetten het wereldje van Nicky en Jess op verleidelijke wijze neer. In deze entourage neem je geen genoegen met boterhammen met pindakaas als je geen zin hebt om te koken, zittend voor de tv in je favoriete, maar versleten spijkerbroek, maar dineer je in oogverblindende designerkleding in de duurste restaurants (zonder te betalen uiteraard, althans, niet met eerlijk verdiend geld). Will Smith is weer zijn vertrouwde charismatische zelf en hoewel de chemie tussen hem en Robbie niet overtuigt, zijn de twee wel prettig om naar te kijken. Al kan het je dus niet echt schelen of ze elkaar nu wel of niet krijgen.

Verwacht van ‘Focus’ geen adrenalinepompende actie, zoals bijvoorbeeld in ‘Ocean’s Eleven’, ‘Focus’ is geen heistfilm pur sang, maar combineert drama, komedie, romantiek en misdaad. Deze genrecocktail resulteert in een wisselvallige film, die vooral in afzonderlijke scènes indruk maakt. Als geheel is ‘Focus’ een amusante film, maar wel één die je al snel weer vergeet.

Bioscooprelease: 26 februari 2015
DVD- en blu-ray-release: 19 augustus 2015