Force of Execution (2013)

Regie: Keoni Waxman | 100 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Steven Seagal, Bren Foster, Danny Trejo, Ving Rhames, Jenny Gabrielle, Marlon Lewis, David House, Eric Steinig, Dylan Kenin, Jermaine Washington, Tomas Sanchez, J.D. Garfield, Frank Mir

Dat Steven Seagal zijn beste tijd gehad heeft, is al een tijdje pijnlijk duidelijk, maar toch blijft de martial arts specialist, wiens BMI ver in de rode cijfers zit, in de ene na de andere actiefilm opdraven. De samenwerking met regisseur Keoni Waxman bevalt beide heren blijkbaar prima, want ‘Force of Execution’ markeert al de zoveelste keer dat ze samen op een filmset gestaan hebben. ‘Force of Execution’ is een Seagal-film in de (tegenwoordig helaas) ware betekenis van het woord; ondanks lage verwachtingen krijg je nog net wat minder dan je verwacht.

In ‘Force of Execution’ speelt Seagal de rol van de alom gerespecteerde én gevreesde kingpin, Mr. Alexander. Zijn protégé, huurmoordenaar Roman Hurst (Bren Foster), krijgt de opdracht om iemand in de bajes om te leggen. Een routineklus, maar eenmaal daar binnen gaat er iets goed fout en Hurst brengt de verkeerde man om zeep. Dat blijkt de schuld van gevangene Ice Man (Ving Rhames), maar de fout is niet goed te praten. Mr. Alexander laat Hurst leven, maar verminkt wel zodanig diens handen dat ie voortaan nog geen pingpongballetje kan vasthouden. Skip naar een paar maanden later: Hurst heeft zelfdestructie hoog in het vaandel en woont te midden van lege whiskyflessen naast de cafetaria van Oso (Danny Trejo). Ice Man is uit de bak en uit op overname van het imperium van Mr. Alexander. Hoe komen deze personages weer samen?

Iets meer meerwaarde – in ieder geval op papier – krijgt ‘Force of Execution’ door de twee andere bekende namen in de castlijst: Danny Trejo en Ving Rhames. Al in 1990 waren Seagal (toen nog een actieheld om voor naar de bioscoop te gaan) en Danny Trejo samen te zien in een film: ‘Marked for Death’. ‘Force of Execution’ markeert hun vierde samenwerking, al zijn de twee acteurs niet vaak in één scène te zien. Trejo stelt niet echt teleur. Wel typisch dat Seagal nooit eerder met Ving Rhames gewerkt heeft, maar Rhames is hier zo mogelijk nog irritanter dan Seagal die grossiert in zen-uitspraken. Rhames schmiert erop los en maakt een karikatuur van zijn personage. De eigenlijke ster van de film, Foster, is nog wel om aan te zien, zijn actiescènes maken tenminste nog een beetje indruk.

Het scenario is echter van een bedroevend niveau. Ook al zijn er maar een paar personages: er is eigenlijk geen touw aan vast te knopen en regelmatig zakt de film in, zodat je voor wakker blijven de ware force of execution nodig hebt. Zorg er in ieder geval voor dat je uitgeslapen bent voor de hilarische scorpioenenscène bijna aan het eind van de film.

‘Force of Execution’ verschijnt donderdag 27 februari 2014 op DVD en blu-ray.