Foxfire (2012)

Regie: Laurent Cantet | 143 minuten | drama | Acteurs: Raven Adamson, Katie Coseni, Madeleine Bisson, Rachael Nyhuus, Claire Mazerolle, Lindsay Rolland-Mills, Paige Moyles, Ali Liebert, Tamara Hope, Alexandra Ferguson, Chelsee Livingston Hennebury, Ian Matthews, Brenley Charkow, Joey Iachetta, Michelle Nolden, Jesse Marcellus Connors, Christian Lloyd

‘Foxfire’ gaat over een groepje tienermeiden dat in een klein plaatsje in de Verenigde Staten besluit het heft in eigen handen te nemen. Ze hebben genoeg van de minachtende en perverse manier waarop zij door mannen behandeld worden. Onder leiding van Legs (Raven Adamson) richten ze een bloedfanatieke feministische actiegroep genaamd Foxfire  op. Het begint met redelijk onschuldige protestacties, maar al snel slaan de meiden door naar het radicale.

‘Foxfire’ is de eerste volledig Engels gesproken speelfilm van de Franse Laurent Cantet. De bestseller ‘Foxfire: Confessions of a Girl Gang’ (1993) van de Amerikaanse schrijfster Joyce Carol Oates werd al eerder verfilmd in 1996, eveneens onder deze titel. Deze versie, waarin Angelina Jolie de hoofdrol speelde, volgde de oorspronkelijke plotlijnen niet al te nauw en werd met weinig enthousiasme ontvangen. Hoewel Cantets versie van ‘Foxfire’ de gebeurtenissen getrouwer volgt, lijkt ook dit niet goed te werken op het witte doek.

Het is een interessant verhaal; een groepje meiden dat zich afzet tegen een maatschappij waarin zij gekweld worden door mannen. Meiden met durf. Meiden die, door letterlijk hun stempel achter te laten, proberen iets duidelijk te maken en onafhankelijk willen zijn. Maar waar men aanvankelijk sympathie voelt voor de tieners, verandert dat al snel in afkeer. Het zal ongetwijfeld de bedoeling zijn geweest om een groepje te portretteren dat door hun ervaringen en verleden de verkeerde keuzes maakt. Maar dit werkt alleen als het door een antiheld wordt gedaan, en dat zijn deze meiden zeer zeker niet. In plaats van een voorbeeld te stellen voor andere onderdrukte vrouwen, gaan ze het criminele pad op en maken ze van Foxfire een soort benauwende sekte waar niets meer van hun lang gezochte vrijheid over is gebleven.

Naast het feit dat men te weinig waardering voelt voor de personages, is ‘Foxfire’ ook te uitgerekt. Er zitten veel overbodige scènes in, en de gehele film sleept zichzelf voort van actie naar actie. De dialogen zijn te uitgebreid en statisch. Het acteerwerk van deze nieuwkomers is niet slecht, maar ook weer niet geweldig. Bovendien voelt ‘Foxfire’ door de vele personages warrig aan. Het is natuurlijk onmogelijk om alle personages uit te diepen en motieven te geven, maar het voelt vreemd dat we over de één veel achtergrondinformatie krijgen en over de ander bijna of helemaal niets. Daarnaast laat ‘Foxfire’ de jaren vijftig overkomen als een tijd waarin er alleen maar perverse eikels rondliepen en feministes extreme mannenhaters waren.

Hoewel de thema’s van feminisme en sociale orde en klasse interessant zijn, weten de gebeurtenissen en personages je in ‘Foxfire’ niet genoeg mee te slepen. Een verhaal dat het goed doet in de literatuur is, zo blijkt maar weer, nog geen garantie voor succes op het witte doek. Hoewel het knap werk is voor een film met veel onbekende acteurs, zet ‘Foxfire’ zet je niet bepaald op het puntje van je stoel, en dat is jammer.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 27 juni 2013
DVD-release: 9 september 2013