Fragile – Frágiles (2005)

Regie: Jaume Balagueró | 93 minuten | horror, thriller | Acteurs: Calista Flockhart, Richard Roxburgh, Elena Anaya, Gemma Jones, Yasmin Murphy, Colin McFarlane, Michael Pennington, Daniel Ortiz, Susie Trayling, Lloyd F. Booth Shankley, Michael Gatward, Scarlet Carey, Cameron Antrobus, Olivia Bjork, Fergus Riordan, Arthur Rogers, Karmeta Cervera

Regisseur Jaume Balagueró heeft met ‘Fragile’ wederom een interessante horrorfilm gemaakt. In 2003 maakte hij de bovennatuurlijke horrorfilm ‘Darkness’ (2003) waarin het kwaad in een oud huis ronddwaalde. In ‘Fragile’ huist het kwaad in een oud kinderziekenhuis waar iets de kinderen belaagt. In het begin van de film zien we al dat een jongen op onverklaarbare wijze een dubbele botbreuk oploopt. De verpleegster die daarbij aanwezig was meldt zich later ziek. Verpleegster Amy wordt opgeroepen om haar plaats in te nemen. Wanneer Amy kennis maakt met de kleine Maggie, hoort Amy over de ‘Mechanical Girl’ die volgens Maggie op de inmiddels gesloten, tweede verdieping woont. Amy gaat zelf op onderzoek uit en ontdekt de geschiedenis van het ziekenhuis.

In de hoofdrol zien we Calista Flockhart, haar kennen we nog van de televisie-serie “Ally McBeal” waarin zij met veel succes de titelrol vertolkte. Als verpleegster Amy zet zij een degelijke rol neer. Vooral haar samenspel met de kinderen is overtuigend. Toch is haar personage vrij standaard. Zij is de enige die op onderzoek uitgaat en het gevaar te lijf te gaat wanneer het erop aankomt. Amy is de heldin van het verhaal. De andere acteurs en actrices spelen allemaal hun rollen prima en leveren een positieve bijdrage aan de film.

Balagueró weet met een duistere sfeer, donkere gangen en angstaanjagende geluiden voldoende spanning te creëren om de aandacht van de kijker vast te houden. Vooral de liftscène waarin Amy met een patiëntje vast komt te zitten wordt spannend weergegeven. Helaas hangt de film van clichés aan elkaar en zitten er weinig verrassende wendingen in het verhaal. Vooral de climax is niet bevredigend. Dan krijgen we ‘Mechanical Girl’ te zien. Een eng uitziende vrouw met metaal om en door haar lichaam heen. Ze ziet er zo vreemd uit dat zij weinig angst oproept. Alhoewel het niveau van ‘Darkness’ (2003) niet gehaald wordt, heeft regisseur Balagueró wel een onderhoudende horrorfilm gemaakt die goed genoeg is voor een avondje lekker griezelen.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 17 augustus 2006