Frances Ha (2012)

Regie: Noah Baumbach | 86 minuten | komedie, drama | Acteurs: Greta Gerwig, Mickey Sumner, Michael Esper, Adam Driver, Michael Zegen, Charlotte d’Amboise, Grace Gumner, Daiva Deupree, Isabelle McNally, Jusine Lupe, Lindsay Burdge, Patrick Heusinger, Marina Squerciati, Christine Gerwig, Gordon Gerwig, David Salem, Daniel Roose, Cortney Coffin-Jensen, Kristine Jensen, Doug Craft, Timothy Mickiewicz

Vrijwel iedereen heeft op jonge leeftijd een of meerdere droombanen voor ogen gehad. Sommige kinderen weten al vroeg dat ze graag dierenarts, juf of brandweerman willen worden, terwijl anderen zichzelf als ze later groot zijn in een film zien schitteren. In ‘Frances Ha’ heeft de gelijknamige protagonist (Greta Gerwig) ook geen bescheiden toekomstdroom, namelijk; een beroemde moderne danseres worden. Huisgenote en beste vriendin Sophie (Mickey Summer) hoopt in de uitgeverswereld terecht te komen.

Waar Sophie’s carrière enigszins op gang komt, daar blijft Frances met het verstrijken van de jaren een vrij onbeduidend onderdeel van het dansgezelschap waar zij bij aangesloten is. Frances maakt zich, ondanks dat zij inmiddels aan de ‘verkeerde kant’ van de twintig zit, geen grote zorgen. Ze is er van overtuigd dat ze binnen onafzienbare tijd een vaste plaats in het gezelschap zal krijgen, en heeft Sophie als steun en toeverlaat aan haar zijde. Als Sophie opeens de kans grijpt om naar een groter appartement in een andere buurt te verhuizen en zich in een serieuze relatie stort, lijkt het alsof vele zekerheden in Frances’ leven opeens op losse schroeven komen te staan.

Uit financiële overwegingen is ook Frances genoodzaakt te verhuizen. Ze komt in te wonen bij twee hipsters (Adam Driver en Michael Zegen) die het zich, met dank aan hun welgestelde familie, wél kunnen veroorloven om sporadisch aan hun artistieke ambities te werken, en verder flierefluitend door het leven kunnen gaan. Frances wordt echter ook geconfronteerd met serieuze, volwassen generatiegenoten die dito banen (denk: advocaat) hebben, en vakantie vieren bij hun al even succesvolle vrienden in Parijs. Hoewel Frances graag onderdeel lijkt te willen worden van deze laatstgenoemde wereld (zoals ze het zelf verwoordt: “I’m not a real person yet”), doet ze daarvoor geen concessies. Ze blijft optimistisch en koppig vasthouden aan haar ene ideaal. Maar tegen welke prijs?

‘Frances Ha’ is een film die niet alleen gaat over het vinden van de balans tussen droom en realiteit wat carrièrekeuze betreft, maar ook over de ontwikkelingen die vriendschappen doormaken tijdens het ‘volwassen worden’. Hoofdrolspeelster Gerwig zet Frances neer als een levendig personage dat zich zowel letterlijk als figuurlijk met vallen en opstaan – begeleidt door de klanken van David Bowie’s ‘Modern Love’ – door de New Yorkse straten beweegt.

Alhoewel Frances’ kinderlijke nukkigheid soms irritatie opwekt, zorgen haar goede bedoelingen, enthousiasme en de soms pijnlijke situaties waarin zij verzeild raakt ervoor dat je als kijker niet anders kan dan hopen dat alles op zijn pootjes terecht komt. Ook het acteerwerk van de rest van de (diverse) cast is ongekunsteld: zo worden Frances’ vader en moeder gespeeld door Gerwigs ouders, en is er een mooie bijrol weggelegd voor Grace Gummer, de dochter van Meryl Streep.

Regisseur Noah Baumbach, die samen met Gerwig het script voor ‘Frances Ha’ schreef, levert een film af met natuurlijke dialogen die uit het (dagelijks) leven gegrepen lijken. Het  feit dat ‘Frances Ha’ in zwart-wit gefilmd is, maakt dat de film een zekere dromerige, nostalgische sfeer heeft, en ervoor zorgt dat Gerwigs fysieke, expressieve manier van acteren doet denken aan scènes uit een stomme film.

Jammer is dat in het laatste gedeelte van ‘Frances Ha’ de filmmakers zich er een beetje gemakkelijk vanaf maken door in sneltreinvaart naar het einde toe te werken. De film, die zich iets meer dan een uur focust op de geleidelijke ‘coming-of-age’ van de protagonist, lijkt in de laatste tien minuten een groot gedeelte van de ontwikkelingen in Frances’ leven over te slaan, hetgeen afdoet aan het realisme van het verhaal.

Dit ene minpuntje daargelaten, is ‘Frances Ha’ in haar geheel een actuele en charmante film, die voor vele twintigers en dertigers van nu herkenbaar zal zijn.

Loes van Iperen

Bioscooprelease: 20 juni 2013