Freshman Orientation – Home of Phobia (2004)

Regie: Ryan Shiraki | 92 minuten | komedie | Acteurs: Sam Huntington, Kaitlin Doubleday, Mike Erwin, Heather Matarazzo, Marla Sokoloff, John Goodman, Jud Tylor, Bryce Johnson, Rachel Dratch, Dicky Barrett, Jonathan Watts Bell, Palma Botterell, Skylar Duhe, Antonio Echeverria, Meagen Fay, Shannon Floyd, Loren Kinsella, Rachel Klein, Murphy Martin, Mark McLachlan, Jeffrey Muller, Michael Osborne, Mary Payne, Michael Salinas, Ashley Sherman, Loronzo Nickleson

De achttienjarige Clay (Sam Huntington) is een doorsnee jongen, die de laatste jaren van zijn jeugd goed wil benutten, alvorens hij in de sleur van het volwassen zijn terecht komt. Hij sluit al gauw vriendschap met de sympathieke, rustige Matt (Mike Erwin) en neemt hem – min of meer tegen Matt’s zin – mee naar een aantal feesten om een paar mooie studentes aan de haak te slaan. Dat blijkt echter moeilijker dan de eerstejaars student verwacht. De meisjes keuren hem geen blik waardig en het duo besluit zich dan maar aan te sluiten bij een fraternity. Tijdens de ontgroening gaat het er heftig aan toe. ’s Ochtends worden Matt en Clay wakker, op een dekentje op het grasveld voor de universiteit, naakt en in de befaamde lepeltje-lepeltje houding…

Ondertussen is het tweede belangrijke personage geïntroduceerd, de beeldschone Amanda (Kaitlin Doubleday). De eerstejaars studente kampt met een moeilijke thuissituatie en heeft van de oude studentenvereniging van haar gescheiden en aan alcohol verslaafde moeder gratis inwoning en een beurs gekregen. Er is haar dus veel aan gelegen het irritante hoofd van deze vereniging, Serena (Jud Tylor) te vriend te houden.

Wanneer Amanda langs Matt en Clay loopt, terwijl zij net wakker worden, verbindt ze daar de conclusie aan dat de jongens homoseksueel zijn. Toevallig is er net die avond daarvoor een opdracht uitgedeeld. Elk lid van de studentenvereniging, dus ook Amanda en haar vriendin Jessica (Heather Matarazzo) moet voor een bepaald feest een bepaald type man aan de haak geslagen hebben, om die dan onceremonieel te dumpen tijdens datzelfde feest. Dit is noodzakelijk om te bewijzen hoe sterk en onafhankelijk het vrouwelijk geslacht is. Het type man dat Amanda moet zien te versieren is een homo.

Omdat Clay begrijpt dat Amanda’s plotselinge interesse in hem gevoed wordt door de misvatting dat hij homo is, houdt hij haar in die waan, in de hoop haar ooit voor zich te winnen. Zijn toneelstuk neemt echter al gauw serieuze vormen aan en het wordt voor Clay steeds moeilijker om Amanda de waarheid te zeggen.

Het verhaal vertoont grote overeenkomsten met ‘How to Lose a Guy in 10 Days’ (2003). Net als in die film zijn ook hier twee mensen met een verborgen agenda bezig een relatie met een ander te krijgen. ‘How to Lose a Guy’ is echter meer gericht op een wat ouder publiek, terwijl ‘Freshman Orientation’ voornamelijk voor tieners bedoeld lijkt te zijn. Ook op het humoristische vlak wint ‘How to Lose a Guy’ het, ‘Freshman Orientation’ weet hier en daar wel een glimlach tevoorschijn te brengen, maar echte lachbuien zal het filmpje niet veroorzaken. De verrassende bijrol van John Goodman maakt veel goed, evenals het optreden van Heather Matarazzo.

‘Freshman Orientation’ is op het eerste gezicht een slappe tienerkomedie, waarbij alle clichés uit de kast getrokken worden, zoals studentenfeesten, sex en veel verdovende middelen. Er komt echter nog meer uit de kast in dit regiedebuut van Ryan Shiraki. De scenarist en cineast heeft getracht zijn eersteling door het verwerken van een aantal redelijk verrassende aspecten iets extra’s mee te geven. Jammer genoeg komt zijn poging niet helemaal uit de verf. Toch boeit de film voldoende voor een avondje onschuldig vermaak.