Friday the 13th Part 2 (1981)

Regie: Steve Miner | 83 minuten | horror, thriller | Acteurs: Amy Steel, John Furey, Adrienne King, Kirsten Baker, Stuart Charno, Warrington Gillette, Walt Gorney, Marta Kober, Tom McBride, Bill Randolph, Lauren-Marie Taylor, Russell Todd, Betsy Palmer, Cliff Cudney, Jack Marks, Jerry Wallace, Steve Dash

Jason Voorhees is één van de, zo niet de beroemdste seriemoordenaar in de geschiedenis van de cinema. De eerste ‘Friday the 13th’ was een rauwe, groezelige en griezelige kennismaking met het verhaal rond de maniak en zijn krankzinnige moeder. Na het onverwachte bioscoopsucces van het eerste deel was het natuurlijk niet meer dan logisch dat er een vervolg zou komen. Producent Steve Miner, die ook aan de eerste film had meegewerkt, nam de taak op zich om deel 2 te regisseren.

En de film valt meteen met de deur in huis: we zien Jason wraak nemen voor de moord op zijn moeder door de laatste overlevende van de eerste film alsnog naar een andere wereld te helpen. De toon is gezet, het spel kan beginnen! Dit keer vestigt een jonge ondernemer zich in de buurt van het beruchte Camp Crystal Lake met de bedoeling er een groep jongeren op te leiden tot kampleider. Vol enthousiasme gaan hij en de groep aan de slag maar de schaduw van Jason hangt vanaf het begin over de hele onderneming. Het laat zich niet moeilijk raden wat er vervolgens gebeurt. Één voor één vallen de jongeren ten prooi aan zijn moordlust. Dat wordt volgens de bekende formule in beeld gebracht. Hier en daar een “first person”-camerastandpunt en veel inventieve manieren om te moorden met verschillende gereedschappen(!). De zeer effectieve, enge muziek van Harry Manfredini is, net als in de eerste film, weer een van de sterke punten. Dit gecombineerd met de zorgvuldig ingebouwde “schrikmomenten” (en goede eindachtervolging) maakt dat je bij het bekijken van de film in het donker toch eens de ogen zult toeknijpen. Bovendien doen de acteurs hun best om van het verder weinig originele verhaal wat te maken.

Hoewel de gemiddelde filmliefhebber deze film, net als de andere delen in de serie, af zal doen als goedkope griezelpulp, verdient ‘Friday the 13th Part 2′ toch iets meer krediet. Hij voorziet namelijk op een doeltreffende manier in de behoefte van de liefhebbers van dit genre, de zin in een avondje basale, gewelddadige horror. Daarvoor hoef je helemaal niet vernieuwend te zijn. En met een karakter als Jason (die hier overigens min of meer zijn debuut maakt) heb je een sterke troef in handen.

Joost Hoedemaeckers

Bioscooprelease: 25 maart 1982