Fripouillard et Cie – I tartassati (1959)

Regie: Steno | 105 minuten | komedie | Acteurs: Totò, Aldo Fabrizi, Louis de Funès, Cathia Caro, Luciano Marin, Anna Campori, Nando Bruno, Miranda Campa, Fernand Sardou, Anna Maria Bottini, Ciccio Barbi

Op een dag stappen twee mannen de chique kledingzaak van Pezzella binnen. Binnen een paar tellen ontspint zich een gezellig en vertrouwelijk gesprek. Pezzella heeft maar weinig aanmoediging van de mannen nodig om toe te geven dat hij buiten geen mooie neon reclame heeft hangen noch zijn etalage al te fraai heeft ingericht. Hij wil voorkomen dat zijn winkel in het oog springt bij belastingcontroleurs en ze op het idee komen daar eens naar binnen te stappen.

Natuurlijk blijken de twee mannen belastingambtenaren te zijn. Fabio Topponi (Aldo Fabrizi) en Bardi (Ciccio Barbi) zullen de komende tijd elke dag in Pezzella’s zaak aanwezig zijn om zijn boekhouding binnenste buiten te keren vanwege vermoedens van fraude met declaraties. Pezzella belt in paniek zijn fiscaal adviseur Ettore (Louis de Funès) op. De hulp van Ettore is echter zo slecht dat Pezzella hem letterlijk de straat op schopt en niets meer met hem te maken wil hebben.

Ettore revancheert zich door Pezzella te adviseren om Topponi om te kopen, maar ook dit blijkt een ondeugdelijk advies te zijn. Elke poging wordt al snel doorzien en afgeweerd door de volstrekt onkreukbare ambtenaar. Hij ergert zich daarbij zowel aan de corrupte houding van Pezzella, als ook aan diens absurde en opzichtige pogingen te ontkomen aan de betaling van zijn achterstallige belasting.

‘Fripouillard et Cie’ is een hele leuke komedie. Jammer genoeg zakt het tempo af en toe in en is de film hier en daar zelfs langdradig. Maar de dialogen tussen Pezzella en Topponi zijn vlijmscherp en samen met de nodige verwikkelingen en absurde situaties is lachen bijna onvermijdelijk. Aldo Fabrizi is fantastisch als de onkreukbare belastingambtenaar die alle trucs en smoesjes kent en dit alles moe en gelaten over zich heen laat gaan. De door het publiek aanbeden komiek en acteur Totò steelt de show met zijn slijmerige gedraai en gemarchandeer. Zijn vasthoudende weigering om aan zijn betalingsverplichting ziet hij als een principestrijd. Heerlijk om naar te kijken.

Diana Tjin-A Cheong