Fuel (2009)

Regie: Oktay Ortabasi | 85 minuten | drama | Acteurs: Michael Esparza, Briana Feehan, C. Thomas Howell, Will Beinbrink, Brian Bogulski, Jay Brothers, Marcia Ann Burrs, Hunter Clary, Kerris Dorsey, Frank Gallegos, Mo Gallini, Janelle Giumarra, Anne Marie Howard, Brian Kubach, Billy Maddox, Vincent Maeder, Noah Matthews, Bill McKinney, Kelly Monteith, Lauren Robyn, Shiloh Selassie, Justin Shenkarow, Jay Thames, Cary Woodworth

Emilio’s moeder Gina (Jannele Giumara) besluit om bij haar nieuwe vriend Frank (Billy Maddox) te gaan wonen op een benzinestation. Emilio (Michael Esparza) wordt daardoor opgezadeld met een gemene stiefvader, die hem onder meer klusjes laat doen om zo de kosten voor zijn levensonderhoud te compenseren. Emilio spendeert hierdoor dagelijks heel wat uurtjes in de garage en de benzinedampen doen hem geen goed. Op bepaalde momenten raakt hij helemaal de weg kwijt en ontwaakt er een enorme woede in hem, met alle gevolgen van dien. Er lijkt maar één kans te zijn om deze situatie te ontvluchten, namelijk zijn talent voor hardlopen. Op deze manier hoopt hij aan een beurs voor een universiteit te komen, maar al zou dat lukken, zou Emilio dan in staat zijn om zijn grote liefde Sandy achter te laten?

‘Fuel’ is een drama die zich precies aan alle regels van het boekje houdt. Een jongen die een moeilijke jeugd heeft gehad, een tirannieke stiefvader, een jeugdliefde (gespeeld door Briana Feehan) die het juiste pad kwijt lijkt geraakt (en ook nog eens te maken heeft gehad met een zware jeugd waarin ze misbruikt werd door haar opa) en een bijzonder talent waardoor aan de dramatische situatie ontsnapt kan worden. Vernieuwend is ‘Fuel’ allerminst en de grote voorspelbaarheid maken het meteen een hele opgave om de film uit te zitten. Pas in de laatste fase van de film weet het verhaal iets te intrigeren met een redelijk verrassend einde tot slot.

Zoals wel vaker in dergelijke dramaproducties zijn de acteerprestaties allerminst overtuigend. Hoewel hoofdrolspeler Michael Esparza in tranen nog wel geloofwaardig overkomt, straalt er verder bar weinig emotie vanaf. Billy Maddox, die de rol van boze stiefvader op zich neemt, brengt het er al niet veel beter van af. Helemaal hilarisch slecht is de rol van de atletiektrainer. Dit is een soort bodybuilder die af en toe roept:  “pompen, Emilio, pompen”.

Al met al is ‘Fuel’ veel te voorspelbaar om interessant te zijn. Het ontbreken van een boeiende verhaallijn, toegegeven dat het einde wel redelijk is, onderscheidt de film zich nergens. ‘Fuel’ is een zeer braaf drama dat niet zou misstaan op RTL4.

Meinte van Egmond