Fullmetal Alchemist Film 2: The Sacred Star Of Milos – Hagane no renkinjutsushi: Mirosu no seinaru hoshi (2011)

Regie: Kazuya Murata | 110 minuten | animatie, actie, avontuur, fantasie, science fiction | Originele stemmencast: Shinichirô Miki, Fumiko Orikasa, Romi Pak, Maaya Sakamoto, Megumi Takamoto, Kenji Utsumi

Een erg populaire franchise in Japan is het bizar getitelde ‘Fullmetal Alchemist’. In deze bijzondere serie draait het om de broers Edward en Alphonse Elric. De eerste – en tevens de oudste – broer heeft een mechanisch been en arm. De tweede broer bestaat uit een leeg harnas waarin zijn ziel gevangen zit. Het duo leeft in een steampunk-wereld waarin technologie nauw verbonden is met alchemie en tovenarij. Op de achtergrond wordt gerefereerd naar Griekse mythologie en de Eerste Wereldoorlog. Geen serie voor het hele gezin dus…

Als losstaande film is ‘Fullmetal Alchemist: The Sacred Star of Milos’ op zich prima te bekijken, maar uiteraard is deze productie het best geschikt voor de diehard fan van de avonturen van de Elric-broers. De film refereert naar eerdere avonturen en de fan is allang op de hoogte van de bijzondere band tussen het duo. In de film wordt weliswaar netjes uitgelegd hoe Alphonse – Al voor vrienden – een lichaamloos harnas is, maar die info komt erg laat. Ook worden de vreemde krachten van de broers vrij laat verklaard. De leek zal een hoop te verduren krijgen in korte tijd, want ‘Fullmetal Alchemist: The Sacred Star of Milos’ is een actiefilm pur sang. Tussen de gevechten door wordt wat uitleg verschaft, maar erg veel tijd wordt daar niet voor uitgetrokken.

De actie ziet er prima uit, maar de slordige animatie gooit roet in het eten. De tekeningen missen detail – vooral vergezichten – en worden op een nogal zwierige en soms onoverzichtelijke manier gepresenteerd. Echt heel lelijk is het niet, maar verwende anime-kijkers zullen teleurgesteld zijn in het sobere tekenwerk. De fraaie kleuren vergoeden gelukkig een hoop. Gezichtsanimaties ogen echter lomp en de animatoren hebben geen vaste hand. De schetsmatige opzet van deze film oogt vrij goedkoop. Alsof je naar een haastig in elkaar gezette tv-episode kijkt in plaats van naar een bioscoopavontuur.

Fans van de serie zullen genieten van de nieuwe personages die op een goede manier worden uitgediept.

‘Fullmetal Alchemist Film 2:  The Sacred Star Of Milos’ verschijnt dinsdag 7 augustus 2012 op DVD.