G.I. Jane (1997)

Regie: Ridley Scott | 124 minuten | actie, drama | Acteurs: Demi Moore, Viggo Mortensen,  Anne Bancroft, Jason Beghe, Daniel von Bargen, John Michael Higgins, Kevin Gage, David Warshofsky, David Vadim, Morris Chestnut, Josh Hopkins, James Caviezel, Boyd Kestner, Angel David, Stephen Ramsey

In 1997 zorgde ‘G.I. Jane’ voor behoorlijk wat opschudding. Niet alleen vanwege enkele schokkende scènes, maar ook vanwege de manier waarop de training voor de elite troep SEALS in beeld werd gebracht. Kritiek van alle kanten, waaronder ook van vrouwen die dezelfde test hadden ondergaan en in opstand kwamen tegen het gedrag van O’Neill – de eerste vrouw die de weg vrij moest maken zodat ook vrouwen voortaan bij deze commando eenheid konden solliciteren. Ook de politieke achtergronden werden behoorlijk neergehaald en uiteindelijk heeft ‘G.I. Jane’ er onder de meeste filmkijkers een slechte reputatie aan over gehouden. Onterecht. Inderdaad, het had wat korter gekund – 124 minuten is wat aan de lange kant – maar Demi Moore en Viggo Mortensen zetten geweldige rollen neer.

Senator DeHaven (Anne Bancroft) zet alles op alles op een volledige integratie van vrouwen in de mannenwereld. Uiteindelijk weet ze het voor elkaar te krijgen dat een speciaal geselecteerde vrouw de training van de Navy SEALS binnen te loodsen. Deze vrouw is de onverschrokken Jordan O’Neill (Demi Moore), die niet alleen vecht voor zichzelf, maar voor alle vrouwen. Terwijl iedereen denkt dat ze elk moment kan afvallen, blijft ze stug volhouden en laat menig man achter zich. Ze eist een gelijke behandeling en past zich helemaal aan aan haar omgeving. John James Urgayle (Viggo Mortensen), de Master Chief, wil absoluut geen vrouw in zijn commando’s, maar wordt gedwongen door hogere machten. Hij doet er dan ook alles aan om O’Neill te breken en gaat daarin heel ver. Uiteindelijk is het verhaal natuurlijk Hollywood en voorspelbaar, maar dankzij de manier waarop het verteld wordt is de film het kijken waard.

Demi Moore, die voor deze film flink heeft gesport en haar haar heeft afgeschoren, is hier te zien in één van haar beste rollen. Ook Viggo Mortensen, toentertijd lang niet zo bekend als nu na zijn optreden als Aragorn in ‘Lord of the Rings’, maakt indruk als de bijna onmenselijk harde Master Chief.

Ondanks de grove en soms schokkende scènes (maar wat verwacht je in zo’n film) weet ‘G.I. Jane’ – ironisch genoeg net als haar heldin – behoorlijk overeind te blijven, wat (self-proclaimed) critici er ook van zeggen.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 29 januari 1998