G.I. Joe: Retaliation (2013)

Regie: Jon M. Chu | 110 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Dwayne Johnson, Jonathan Pryce, Byung-hun Lee, Elodie Yung, Ray Stevenson, D.J. Cotrona, Adrianne Palicki, Channing Tatum, Ray Park, Luke Bracey, Walton Goggins, Arnold Vosloo, Joseph Vosloo, Joseph Mazzello, Nick Erickson, RZA, Naim Alherimi, Ravi Naidu, Matt Gerald, Douglas M. Griffin, Joe Chrest, Bruce Willis, James Carville, Ryan Hansen, DeRay Davis, Nathan Takashige

Of er na het matige ‘G.I. Joe: The Rise of Cobra’ dat in 2009 verscheen heel veel mensen echt snakten naar een tweede deel over deze geheime elitesquad van het Amerikaanse leger, valt maar te bezien. Toch kan je het Paramount Pictures amper kwalijk nemen dat deel twee het licht ziet. Met een wereldwijde opbrengst van rond de 300 miljoen dollar was er in financieel opzicht maar weinig op dit eerste deel aan te merken. En zo krijgen we met ‘G.I. Joe: Retaliation’ vier jaar later het vervolg. Zoals te verwachten worden alle helden uit het eerste deel weer van stal gehaald, van Roadblock (Dwayne Johnson) en Duke (Channing Tatum) tot aan Snake Eyes (Ray Park), aangevuld met een aantal nieuwelingen aan zowel de goede als slechte zijde.

Voor het verhaal van deze sequel verplaatsen we ons in eerste instantie naar Pakistan. Nadat de Pakistaanse president vermoord wordt en chaos in dit onstabiele land regeert, worden de G.I. Joe’s erop afgestuurd om de kernkoppen die in deze nucleaire macht door de chaos voor het oprapen liggen veilig te stellen. Al snel blijkt er, net als in het eerste deel, een mol in het spel te zijn. De slechteriken, onder aanvoering van de in deel een wel verslagen maar niet gedode Zartan en Cobra Commander, zijn vastbesloten de G.I. Joe’s ditmaal voorgoed te verslaan en tegelijkertijd ook maar meteen de rest van de wereld om zeep te helpen.

Hoewel de belangrijkste karakters in de openingsscènes kort geïntroduceerd worden, is enige kennis van wat er in ‘The Rise of Cobra’ gebeurde wel vereist om het verhaal te volgen, omdat deel twee verdergaat waar deel een ophoudt. Ook refereert het regelmatig naar gebeurtenissen uit de voorganger. Niet dat we hiermee de illusie willen wekken dat dit verhaal nu zo enorm veel om het lijf heeft: de wereld gaat ten onder en het is aan de commando’s om dit te voorkomen, dat is ‘G.I. Joe: Retaliation’ in een notendop. Tijdens het kijken is het dan ook niet nodig om ook maar een seconde aan de afloop te twijfelen. Daar kunnen ook de nieuwe karakters weinig aan veranderen. Belangrijkste nieuwkomer, qua naam, is ongetwijfeld Bruce Willis in de rol van de voormalig generaal Joe Colton. Maar hoewel Bruce Willis’ naam en fysieke voorkomen prominent in de promotiematerialen prijkt, is zijn rol simpelweg te beperkt om een stempel op de film te drukken.

Grootste pluspunt van ‘G.I. Joe: Retaliation’ is zonder twijfel de actie en met name de puike manier waarop deze in beeld wordt gebracht. Hoewel de 3d-effecten nog steeds iets te sporadisch gebruikt worden, is de actie van een prima niveau. In het bijzonder een lange scène in de Japanse Alpen waar Snake Eyes en Jinx (nog een van de nieuwkomers) al bungeejumpend en abseilend tussen de besneeuwde bergtoppen vliegen is spectaculair en niet goed voor mensen met hoogtevrees. Het zijn dit soort actiescènes die je doen hunkeren naar meer. Helaas schitteren deze scènes in grote delen van de film echter door afwezigheid, net als in het vorige deel, terwijl dit nou juist de momenten zijn waarop de film indruk maakt.

Wat ‘G.I. Joe: Retaliation’ echter het meest mist, is een flinke dosis humor. Juist een pretentieloze actiefilm als deze zou een sausje humor kunnen gebruiken. Nu komen we niet verder dan een president die in het heetst van de strijd druk is met het spelen van een potje Angry Birds en af en toe een flauwe grap over Noord-Korea. Jammer is dit zeker, want het had dit deel naar een hoger niveau kunnen tillen. Nu doet ‘G.I. Joe: Retaliation’ weliswaar alles om de brede massa zoveel mogelijk aan te spreken, is het net iets beter dan het wat matte eerste deel, maar benut het zijn potentie wederom niet optimaal. Wie weet doet het dat wel in het derde deel, dat ongetwijfeld zal volgen.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 28 maart 2013
DVD- en blu-ray-release: 31 juli 2013