Galaxy Quest (1999)

Regie: Dean Parisot | 102 minuten | komedie, avontuur, science fiction | Acteurs: Tim Allen, Sigourney Weaver, Alan Rickman, Tony Shalhoub, Sam Rockwell, Daryl Mitchell, Enrico Colantoni, Robin Sachs

In ‘Galaxy Quest’ wordt het science fiction genre op zeer vermakelijke manier onder de loep genomen. De knipogen naar Star Trek zijn overduidelijk aanwezig en dat maakt het voor zowel de liefhebbers als de haters van de serieuze sci-fi aantrekkelijk.

Leuk is dat ook is gedacht aan de clichés, de overjarige acteurs die geen rol meer krijgen aangeboden en al schnabbelend de conventies aflopen en supermarkten openen om maar aan geld te komen. Hun hele serie is al meer dan uitgemolken en iedereen schijnt dat te begrijpen, vooral Alexander Dane (Rickman) die er bijna aan onderdoor gaat. Iedereen behalve Jason Nesmith (Tim Allen) die Commander Taggart speelde. Zijn rol is zowel een parodie op William Shatner als op Captain Kirk. (Voor de niet Trekkies: William Shatner speelde Kirk in Star Trek.) Tim Allen heeft een rol waar men zich aan kan ergeren. Maar misschien ligt dat ook wel aan hem, hij is een van de mindere acteurs.

Ook aan het kijkcijferkanon, een blonde niet-kunnen-acterende sexbom (Weaver) is gedacht. Het is redelijk moeilijk om een acteur te spelen die een rol speelt, zeker als je een bimbo-rol hebt, maar Sigourney Weaver slaat zich er goed door heen. Ze is Gwen DeMarco en haar rol in de serie was Lt. Tawny Madison. Het enige wat ze hoefde te doen was de computer napraten en met een half ontblote bovenkant rondparaderen. Als Gwen weet ze dit van zichzelf en met een paar rake grappen maakt ze deze types volslagen belachelijk.

Rickman is Alexander Dane, die de enige buitenaardse rol in de serie voor zijn rekening neemt, namelijk die van Dr. Lazarus. Als acteur zit hij er helemaal door heen en heeft hij er meer dan genoeg van om steeds hetzelfde te herhalen. Jason Nesmith irriteert hem dan ook mateloos en zijn sarcastische grappen zijn van dien aard dat men wel moet lachen.

Een van de leukste bijrollen is weggelegd voor Sam Rockwell, zijn Guy-personage had ooit een bijrol in de serie, maar stierf in diezelfde aflevering. Op de een of andere manier weet hij mee te komen naar het echte buitenaardse avontuur. Wanneer het menens wordt en kapitein Sarris (de slechterik van de film) dreigt hun schip te vernietigen, wordt hij bang en denkt hij dat hij doodgaat. Dit omdat hij in de serie ook maar slechts crew number six was en erin zat om dood te gaan. Zijn Guy zorgt voor de meest hilarische dialogen die maar te bedenken zijn. In combinatie met Alexander Dane (Rickman) een plezier om naar te kijken.

‘Galaxy Quest’ is bijzonder leuk vermaak. Het is zeer goed geconstrueerd en hoe meer de kijker afweet van de science fiction series, met name Star Trek, en de achtergronden, hoe meer inside-jokes tevoorschijn komen. De kracht van de film is echter dat ook de niet-fans die er absoluut niks van weten 102 minuten lang lol zullen hebben.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 17 augustus 2000