Gemma Bovery (2014)

Regie: Anne Fontaine | 99 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Fabrice Luchini, Gemma Arterton, Jason Flemyng, Isabelle Candelier, Niels Schneider, Mel Raido, Elsa Zylberstein, Pip Torrens, Kacey Mottet Klein, Edith Scob, Philippe Uchan, Pascale Arbillot, Marie-Bénédicte Roy, Christian Sinniger, Pierre Alloggia

Smakelijke ingrediënten garanderen nog geen smakelijke maaltijd. Maar het helpt natuurlijk wel. De verfilming van de strip ‘Gemma Bovery’ wemelt wat dat betreft van de hoopgevende ingrediënten. Om te beginnen is het verhaal een speelse bewerking van meesterwerk ‘Madame Bovary’ van Gustave Flaubert. De oorspronkelijke strip is gemaakt door Posy Simmonds, bekend van stripklassieker ‘Tamara Drewe’. Regisseuse van dienst is Anne Fontaine (‘Coco avant Chanel’) en in de titelrol zien we de hopeloos mooie Gemma Arterton, die eerder schitterde in de verfilming van… ‘Tamara Drewe’.

Niet verwonderlijk dus dat de dames Drewe en Bovery iets van elkaar weg hebben. Waar madame Drewe verkast naar haar ingeslapen geboortedorpje, verhuist madame Bovery van London naar het Franse platteland. Daar slaat de verveling toe, ook al omdat echtgenoot Charles niet de meest inspirerende figuur is. Na verloop van tijd raakt Gemma Bovery bevriend met de plaatselijke bakker en wordt ze verliefd op de knappe en rijke rechtenstudent Hervé. We volgen het verhaal vanuit het perspectief van bakker Joubert, die de amoureuze escapades van Gemma met toenemende jaloezie gadeslaat. Tot verdriet van vrouw en zoon, tot schaamte van zichzelf.

Net als ‘Tamara Drewe’ is ‘Gemma Bovery’ een vrolijke film met een licht morbide tintje. Het verhaal biedt vermaak op meerdere lagen. Voor de literatuurliefhebber zijn er de speelse verwijzingen naar Flaubert’s meesterwerk, voor de liefhebbers van de Franse cultuur is er het romantische (maar ook weer niet té romantische) beeld van het Franse dorpsbestaan. Er hangt iets aangenaam broeierigs in de lucht, waarvoor Gemma Arterton grotendeels verantwoordelijk is. En er is humor, licht en speels, van de allereerste scène tot de hilarische epiloog.
De cast is een geslaagde combinatie van Engelse en Franse acteurs, onder wie veteraan Fabrice Luchini als gefrustreerde bakker. Gemma Arterton doet het prima als het titelpersonage, Elsa Zylberstein heeft een fijne rol als mondaine importdorpeling en Isabelle Candelier speelt de stuurse bakkersvrouw zoals alleen een Franse actrice kan.

‘Gemma Bovery’ biedt licht maar intelligent vermaak, met als enige boodschap dat leven en literatuur twee verschillende zaken zijn. In films uit de arthousehoek levert zo’n thema al gauw een migraineverwekkende intellectuele exercitie op. In deze Frans-Engelse productie krijgen we Engelse humor gecombineerd met Frans joie de vivre. Smakelijke film dus.

Bioscooprelease: 16 oktober 2014
DVD-release: 17 februari 2015