Gentlemen Prefer Blondes (1953)

Regie: Howard Hawks | 91 minuten | komedie, romantiek, musical | Acteurs: Jane Russell, Marilyn Monroe, Charles Coburn, Elliott Reid, Tommy Noonan, George Winslow, Marcel Dalio, Taylor Holmes, Norma Varden, Howard Wendell, Steven Geray, Henri Letondal, Leo Mostovoy, Alex Frazer, George Davis, Alphonse Martell, James Moultrie, Fred Moultrie, Jean De Briac, George Chakiris, Peter Camlin, Harry Carey Jr., Jean Del Val, Ray Montgomery, Robert Nichols, Charles Tannen, Charles De Ravenne, John Close, James R. Young, William Cabanne

Madonna heeft er nooit een geheim van gemaakt wie haar idolen zijn. Hollywood-legende Jean Harlow, hét sekssymbool van de jaren dertig, is er een van. Dat weet misschien niet iedereen. Maar dat Madonna zeer veel bewondering heeft voor Marilyn Monroe ligt er wel heel dik bovenop. Vooral in de jaren tachtig liet ze geen mogelijkheid onbenut om haar idool te imiteren. Niet alleen mat ze zichzelf hetzelfde platinablonde kapsel aan als Marilyn Monroe, ze poseerde tevens gewillig in een ivoorkleurige halterjurk die verdacht veel leek op de jurk die haar idool droeg in de film ‘The Seven Year Itch’ (1955). De beroemde videoclip die haar hitsingle ‘Material Girl’ begeleidde, waarin de zangeres in een knalroze jurk en behangen met juwelen een kat-en-muisspel speelt met een groep mannen, was bovendien een regelrechte en schaamteloze kopie van de show die Monroe opvoerde rond het liedje ‘Diamonds Are a Girl’s Best Friend’ in de film ‘Gentlemen Prefer Blondes’ uit 1953. Madonna zelf bestempelde de videoclip als een eerbetoon aan haar grote idool.

Marilyn Monroe speelt in ‘Gentlemen Prefer Blondes’ de rol van Lorelei Lee, die samen met haar beste vriendin Dorothy Shaw (Jane Russell) door het land toert met een succesvolle revueshow. De meiden hadden niet meer van elkaar kunnen verschillen. Dorothy, een brunette, gelooft in de ware liefde en is totaal niet onder de indruk van de hoeveel geld die een man heeft. De hoogblonde Lorelei laat zich echter door niets liever verblinden dan geld en juwelen. Bovendien is Dorothy doortastend, sarcastisch en zeer beschermend ten opzichte van haar vriendin, die naïef en te goed van vertrouwen is. Wanneer Lorelei valt voor de sullige erfgenaam Gus Esmond (Tommy Noonan), blijkt zijn steenrijke en wantrouwige vader (Taylor Holmes) privé-detective Ernie Malone (Elliott Reid) te hebben ingehuurd om belastende informatie te vinden aangaande de blonde golddigger. De meiden vertrekken per boot naar Europa en aangezien Gus niet meegaat, wordt Malone op pad gestuurd om een oogje in het zeil te houden. Hij valt direct als een blok voor Dorothy, die hem ondanks zijn dubbele agenda eigenlijk ook wel ziet zitten. Op de boot ontmoeten de dames diamantair Lord ‘Piggy’ Beekman (Charles Coburn) en zijn vrouw (Norma Varden), wiens oogverblindende diamanten tiara voor veel opschudding zorgt.

In ‘Gentlemen Prefer Blondes’, die film die haar sterrenstatus in Hollywood definitief bevestigde, speelt Marilyn Monroe de rol die haar het meeste succes bracht; die van het naïeve maar beeldschone domme blondje. Later in haar carrière werd ze het zat om steeds maar dezelfde rollen te spelen en probeerde ze door het volgen van acteerlessen en een huwelijk met de intellectueel Arthur Miller om serieus genomen te worden als actrice. Toch bezorgden juist haar stereotype rollen in films als ‘The Seven Year Itch’, ‘How to Marry a Millionaire’ (1953) en ‘Some Like It Hot’ (1959) haar de status van filmlegende. In ‘Gentlemen Prefer Blondes’ wordt Monroe bijgestaan door haar goede vriendin Jane Russell (‘The Outlaw’, 1943), naar verluidt de enige die de diva, die bekend stond om haar grilligheid, tot de orde kon roepen. Het is een verfilming van de gelijknamige Broadway-musical van Joseph Fields, die weer gebaseerd was op een roman van Anita Loos. Scenarioschrijver Charles Lederer vulde het geheel aan met gevatte dialogen. De film werd opgenomen in Technicolor en valt dan ook op door zijn prachtige, levendige kleuren. Aanstekelijke liedjes als ‘Diamonds Are a Girl’s Best Friend’ en ‘Two Little Girls from Little Rock’ dragen eveneens bij aan het hoge entertainmentgehalte.

Want bij het door de legendarische Howard Hawks geregisseerde ‘Gentlemen Prefer Blondes’ gaat het uiteraard puur om entertainment. Het verhaaltje is weliswaar vermakelijk maar flinterdun, de meeste personages zijn karikaturen en de film biedt absoluut geen stof tot nadenken. Monroe is op haar best als ze het verleidelijke domme blondje mag spelen, compleet met hoog en breekbaar stemmetje. Ze moet echter het onderspit delven ten opzichte van de eveneens beeldschone Russell, die een veel interessanter personage speelt en bovendien een krachtigere stem heeft waardoor de liedjes die zij zingt veel meer overtuigen. Russel mag zich bovendien regelmatig cynisch uitlaten, wat zeer vermakelijke dialogen oplevert (Dorothy: “”The chaperone’s job is to see that no one else is having any fun, but nobody chaperones the chaperone. That’s why I’m so right for this job””). Ook steelt ze aan het einde van de film de show in een scène in de rechtbank waarin ze een even verbluffende als hilarische imitatie geeft van haar tegenspeelster. De cast wordt aangevuld met solide acteurs als Tommy Noonan, Elliott Reid en Charles Coburn die zich prima staande weten te houden naast de twee oogverblindende diva’s.

Ruim vijf decennia na zijn release heeft ‘Gentleman Prefer Blondes’ maar weinig aan overtuigingskracht ingeboet. Veel inhoud heeft de film niet, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de aanstekelijke liedjes, de beeldige kleurenpracht en de aansprekende cast. Natuurlijk trekt Hollywood-legende Marilyn Monroe vanwege haar iconische status en unieke uitstraling de meeste aandacht, maar eigenlijk is het Jane Russell die met haar overdonderende prestatie de show steelt. Dit is typisch zo’n film waarbij je niet hoeft na te denken. Gewoon lekker languit op de bank met een hapje en een drankje binnen handbereik. Puur vermaak en absoluut verplichte kost voor de fans van La Monroe!

‘Gentlemen Prefer Blondes’ verschijnt woensdag 1 augustus 2012 op blu-ray (‘Forever Marilyn: The Blu-Ray Collection’).