Geriye Kalan – What Remains (2011)

Regie: Çigdem Vitrinel | 101 minuten | drama | Acteurs: Erkan Bektas, Devin Özgür Cinar, Sebnem Hassanisoughi, Burak Tamdogan

‘Geriye Kalan’ (‘What Remains’) is een film vol tegenstellingen. Terwijl de plot nergens het niveau van een gemiddelde soapaflevering ontstijgt (vrouw ontdekt dat haar man vreemdgaat met een collega, besluit niets te zeggen maar bespioneert de twee minnaars), is het acteerwerk meer dan degelijk. De in 1973 geboren regisseur, die eveneens het verhaal voor deze film schreef, zet in haar debuut vooral de gevoelens van de twee vrouwen centraal, waarbij de sympathie van de kijker al gauw naar de ‘ander’ gaat. De betrokken dames konden niet meer van elkaar verschillen.

Sevda (Sebnem Hassanisoughi) is gelukkig getrouwd. Haar echtgenoot Cezmi (Erkan Bektas) heeft een goedbetaalde baan als arts en ze hebben een mooi dochtertje. Sevda vult haar dagen met het nemen van maskers, het lakken van haar nagels en haar werkster op fouten wijzen. Het leven is goed, ze heeft haar schaapjes op het droge. Haar afhankelijkheid van Cezmi is groot: zowel financieel als emotioneel hangt ze aan hem. Ondertussen heeft Cezmi zo op het eerste gezicht geen enkele reden om naar een andere vrouw te verlangen. Maar bij een vergadering kruist zijn blik die van Zuhal (Devin Özgür Cinar), een administratief medewerkster op het ziekenhuis. De vonk slaat over. Zuhal is op een andere manier net zo aantrekkelijk als Sevda. Tijdens de lunchpauze laat Zuhal tussen neus en lippen door de opmerking vallen dat ze een computerhulp nodig heeft en Cezmi grijpt deze kans met beide handen aan om bij Zuhal thuis langs te komen. Zuhal is enkele jaren geleden gescheiden en woont in een sober appartement. Terwijl Arda, Zuhals ziekelijke tienjarige zoontje, met de net geïnstalleerde webcam skypet met zijn vader, is zijn moeder verwikkeld in een passionele zoenpartij met haar getrouwde collega.

Het duurt niet lang of Sevda begint te vermoeden dat haar man een verhouding heeft. Wanneer ze op onderzoek uitgaat, wordt haar veronderstelling bevestigd. In plaats van Cezmi ermee te confronteren, besluit ze er achter te komen waar Zuhal woont om het duo zo in de gaten te kunnen houden. Wanneer de mogelijkheid zich voordoet het appartement van Zuhal, en dus min of meer ook haar leven, binnen te dringen, laat Sevda er geen gras over groeien.

Ondanks dat ‘Geriye Kalan’ nergens origineel aanvoelt, weet Çigdem Vitrinel de kijker redelijk te boeien. De drie hoofdrolspelers zijn prima gecast, de emoties van de twee vrouwen worden op overtuigende wijze gebracht. Het meest boeiend is echter de subtiele manier waarop Vitrinel de tegenstellingen tussen Sevda en Zuhal toont. Van het schamele interieur van Zuhals woning in vergelijking met het luxueuze huis dat Sevda samen met een makelaar bekijkt; van de bij de drogist op de hoek gekochte toiletartikelen in Zuhals badkamer en de dure crèmes van Sevda. Wellicht dat het daarom des te schokkender is dat niet alleen Zuhal maar ook Sevda in staat is om de regie over haar leven in eigen handen te houden.