Geronimo (2014)

Regie: Tony Gatlif | 107 minuten | drama, romantiek, misdaad | Acteurs: Céline Sallette, David Murgia, Nailia Harzoune, Rachid Yous, Tim Seyfi, Vincent Heneine, Adrien Ruiz, Aksel Ustun, Sébastien Houbani, Finnegan Oldfield, Arthur Vandepoel, Maryne Cayon, Pierre Obradovic, Alexis Baginama Abusa, Sergi López

Er zijn veel manieren om de aandacht van je publiek te trekken als filmmaker; maar beginnen met het beeld van een in angst wegrennende bruid mag wel in de top tien. Gelukkig maar dat het in ‘Geronimo’ van Tony Gatlif niet inzakt na dat eerste sterke fragment, waarin de kijker overigens meteen al op het verkeerde been gezet wordt.

‘Geronimo’ gaat over de sociaal jongerenwerkster Geronimo, een stoere mannennaam voor een stoere vrouw, die zich niet alleen verbaal moet weren tegen de straatschoffies van een ongure buitenwijk ergens in het broeierige Zuid-Frankrijk. Wanneer ze in aantocht is, worden alle illegale activiteiten snel weggemoffeld, maar Geronimo is niet van gisteren en weet dondersgoed wat ‘haar’ pupillen uitvreten. Tekenend bijvoorbeeld is de scène waarin ze na een bezoek aan de supermarkt bij een uitje vraagt of iedereen alles wat ze gestolen hebben even op de voorste stoel in de bus willen leggen. Het is niet nodig de kinderen te fouilleren. Geronimo geniet toch een zekere mate van respect.

Wanneer blijkt dat het gearrangeerde huwelijk van de zestienjarige Turkse Nil Terzi geen doorgang heeft gevonden, omdat het door haar familie uitgehuwelijkte meisje ontsnapt is en er met haar grote liefde Lucky Molina, een Spaanse zigeuner, vandoor is gegaan, komt Geronimo in een lastig parket. Ze beseft dat er wel eens doden kunnen gaan vallen. Nils familie is naar haar op zoek en niet omdat ze zo dol op het zusje zijn. Ze heeft de eer van de familie geschonden en zal moeten sterven. Geronimo zet alles op alles om de twee geliefden te beschermen. Dat wordt haar niet echt makkelijk gemaakt, want de familie van Nil en Lucky zijn niet bepaald behulpzaam. Sterker nog: er wordt haar meermaals op het hart gedrukt zich er niet mee te bemoeien.

Tony Gatlif staat bekend om zijn van muziek en dans doordrenkte films; het scenario is minder belangrijk. Dat recept is in ‘Geronimo’ niet anders. Wanneer de emoties hoog oplopen – en dat gebeurt nogal eens in dit beladen ‘Romeo & Julia’ verhaal, wordt dans als uitlaatklep gebruikt. Met indrukwekkende choreografieën en een opzwepende cameravoering is het voor de kijker moeilijk om onaangedaan te blijven. Vol overgave storten de personages zich in hun dans of zang, of dat nu breakdance battles, gypsy flamenco of Turkse zang zijn. Zelfs een opera van Verdi wordt gebruikt ter ondersteuning van een spannende strijd.

Tussen al die intens levende, vol rauwe energie zittende immigranten blijft Geronimo als rots in de branding op haar doel gericht. Slechts in een spaarzaam moment krijgen we haar zonder beroepsmasker te zien: maar dan blijkt dat er niets is dat haar buiten werktijd bindt. Een prachtrol van Céline Sallette.

’Geronimo’ is een fraaie ode aan de mensen die zich dagelijks keihard inzetten voor het welzijn van kinderen die de pech hebben in een wereld geboren te worden waarin geweld en misdaad de enige uitweg lijken te vormen. Boordevol hartstocht en met spectaculaire visuals (dat veld, die fabriek, die spoorlijn!) en heerlijke muziek: ‘Geronimo’ zindert.

Bioscooprelease: 21 mei 2015
DVD-release: 29 september 2015