Gestreept (2009)

Regie: Jonas Baeckeland, Toon Mertens | 22 minuten | korte film | Acteurs: Jonas Baeckeland, Zouzou Ben Chicka, Nand Buyl, Fabrice Chan, Lukas Eliano, Ina Geerts, Blanka Heirman, Eline Kuppens, Jana Roos, Raf Walschaerts

Deze kortfilm van Toon Mertens en Jonas Baeckeland is zonder meer schatplichtig aan ‘Short Cuts’ en ‘Magnolia’. Dat is helemaal geen schande. De inspiratie moet tenslotte ergens vandaan komen, nietwaar? Waar Robert Altman en Paul Thomas Anderson minstens drie volle uren gebruiken om hun personages tot op de ziel te laten strippen doen de makers van ‘Gestreept’ dit in 22 pietluttige minuten. We krijgen verschillende levensverhalen te zien die kris kras door elkaar lopen en die op de één of andere manier met elkaar gerelateerd zijn. De besluiteloze Marokkaan, de oude man die voor zijn zieke vrouw zorgt en de gedetineerde zijn slechts enkele figuren die dit perfect geweven spinnenweb van hoop bevolken. Maar het meest intrigerende personage blijft … de ontsnapte zebra. Het beest beïnvloedt, zonder het zelf te beseffen, het verdere levensverloop van een aantal mensen. Anderson had zijn kikkers. Mertens en Baeckeland voeren hun zebra op. Origineel gevonden en het werkt ook nog. Let trouwens ook op de fantastische begingeneriek die onmiddellijk uitnodigt om verder te kijken. Van de kalenderwijsheden waren we iets minder gecharmeerd en niet alle verhalen worden even goed uitgewerkt maar dat zijn slechts schoonheidsfoutjes in een helaas veel te korte film. Volgende keer graag een langspeelfilm, heren.

Jochem Geelen