Get Hard (2015)

Regie: Etan Cohen | 100 minuten | komedie | Acteurs: Will Ferrell, Kevin Hart, Craig T. Nelson, Alison Brie, Edwina Findley Dickerson, Ariana Neal, Erick Chavarria, T.I., Paul Ben-Victor, John Mayer, Jon Eyez, Nito Larioza, Dan Bakkedahl, Greg Germann, Ron Funches, Joshua Joseph Gillum, Chris Marroy, Katia Gomez, James Moses Black, Elliott Grey, Dana Toups, Christopher Berry, Dustan Costine

De naam Will Ferrell is in feite al een recensie op zich. Zodra je zijn tronie ziet, weet je al of je zijn nieuwe film leuk gaat vinden of hartgrondig gaat haten. De Amerikaanse komiek heeft zich gespecialiseerd in het vertolken van infantiele onbenullen die arrogantie en onwetendheid verwarren met zelfvertrouwen. De humor van de komiek is grotesk, boertig en bizar. Dat heeft geresulteerd in onder andere twee ‘Anchorman’ films, ‘Blades of Glory’ en nu deze ‘Get Hard’.

In ‘Get Hard’ wordt de rijke bankdirecteur James King (Ferrell) ten onrechte veroordeeld voor fraude. Hij moet zich opmaken voor een lange gevangenisstraf. Om zich voor te bereiden op zijn opsluiting wendt hij zich tot Darnell Lewis (Kevin Hart), de man die zijn auto wast, om zich ‘harder’ te laten maken in de laatste 30 dagen van zijn vrijheid. King denkt dat Lewis een gangster is, maar niets is minder waar. In ruil voor veel geld belooft de autowasser de gevallen directeur klaar te stomen voor een leven in de bajes.

Dit is een Ferrell film dus verwacht een hoop poep- en pieshumor, onderbroekenlol en idiote uitspraken. Daar moet je van houden. Wat hem onderscheidt van andere komieken die in hetzelfde genre actief zijn, is zijn drang om net wat verder te gaan dan de rest. Hij is ook niet ijdel en durft zichzelf dan ook in zijn meest onflatteuze poses te vereeuwigen. Zijn humor schuurt net wat meer en de komiek is niet bang om over de schreef te gaan. Niet elke grap in ‘Get Hard’ is geslaagd, maar het droogkomische smoelwerk van Ferrell helpt wel. De chemie met de ADHD-achtige Hart zorgt ervoor dat je gaat geven om deze twee idiote mannetjes. De cast had zichtbaar lol tijdens het maken van deze film en dat zie je terug. Het tempo ligt hoog en de grapdichtheid ook.

‘Get Hard’ staat of valt met je waardering van Ferrell. Je weet wat je krijgt. Als je zijn humor kunt waarderen, moet je deze film ook zeker zien. Een episch gevecht, trash talk en een scène in een toilet met een homoseksuele man zijn slechts enkele hoogtepunten van dit cinematografische vehikel. De samenwerking met Hart is zeer geslaagd en hopelijk blijft het niet bij deze ene film. Als je een hekel hebt aan de komiek met het krulhaar, dan zal ‘Get Hard’ je mening niet veranderen.

Bioscooprelease: 7 mei 2015