Get Low (2010)

Regie: Aaron Schneider | 100 minuten | drama | Acteurs: Robert Duvall, Sissy Spacek, Bill Murray, Lucas Black, Gerald McRaney, Bill Cobbs, Scott Cooper, Lori Beth Edgeman, Linds Edwards, Andrea Powell, Chandler Riggs, Danny Vinson, Blerim Destani, Tomasz Karolak, Andy Stahl

‘Get Low’ speelt zich af omstreeks 1938 in de staat Tennessee (USA). De oude Felix Bush (Robert Duvall) woont als een soort kluizenaar en mijdt de bewoners van het naburige dorpje. Vrijwel voortdurend verjaagt hij iedereen met harde hand. Met hem valt niet te spotten. Al direct is duidelijk dat er in zijn verleden iets dramatisch is gebeurd. Felix woont inmiddels al bijna veertig jaar alleen, voelt zijn einde naderen en wil nog het een en ander in zijn leven rechtzetten naar de buitenwacht. In het dorp circuleren diverse horrorverhalen over hem en iedereen heeft een hekel aan deze lompe hork.

Als Bush zijn muilezel voor zijn kar spant en onverwacht de plaatselijke dominee (Mc Raney) bezoekt, baart zijn komst groot opzien. Bush biedt de dominee een stapel geld om zijn door hem aangekondigde ‘begrafenis’ te regelen. Bush stelt een bijzondere voorwaarde: men moet nog voordat hij overleden is, naar zijn ‘begrafenis’ feestje komen! Daar kunnen de dorpsbewoners die de horrorverhalen over hem rondvertellen hem hun verhaal in zijn gezicht vertellen. De dominee weigert medewerking, deze ziet het aangeboden geld als een immoreel opzetje van Bush om vergiffenis te kopen.

Vastbesloten zijn plan tot uitvoering te brengen bezoekt Bush dan de plaatselijke begrafenisondernemer en legt hem dezelfde vraag voor. Frank Quinn (Bill Murray) is het prototype van de salesman die alles leveren kan en die in zijn leven al uiteenlopende beroepen heeft gedaan. Hij verkoopt net zo makkelijk auto’s en verzekeringen als begrafenissen. Quinn zwicht direct voor de aantrekkingskracht van de stapel geld. ‘U vraagt en betaalt, dus ik lever’. Niet gekweld door veel scrupules krijgt Quinn diverse bizarre invallen, hij ruikt een zeer profijtelijke deal en brengt een heel circus op gang om aan de vraag van Bush te voldoen. Zijn goudeerlijke en nog wat naïeve assistent Buddy Robinson (Lucas Black) staat hem trouwhartig bij en moet dergelijke lepe kneepjes nog leren. De voorbereidingen komen op gang. En het moet een happening gaan worden. Posters voor een ‘funeral party’ worden overal opgehangen, het verhaal begint rond te zingen in het dorp en er komt zelfs een lucratieve loterij waarbij mensen het huis en de grond van Bush kunnen winnen. Het geld stroomt binnen en de plaatselijke pers stort zich op het bizarre verhaal. De geruchtenstroom komt op gang en Bush krijgt steeds meer zin in zijn eigen begrafenisfeestje.

Bush wil dat een vriend van lang geleden, dominee Charlie Jackson (Bill Cobbs), op zijn begrafenisparty komt spreken. Deze kent het geheim dat Bush met zich mee torst. Jackson weigert, maar de sluwe vos Quinn weet hem te overtuigen. Dan komt de weduwe Mattie Darrow (Sissy Spacek) in beeld. Lang geleden was zij verliefd op Bush die haar liefde onbeantwoord liet. Mattie trouwde en verliet het dorp. Zij is er van overtuigd dat zij de enige vrouw is die ooit van Bush heeft kunnen houden en is diep in haar hart nog steeds op hem gesteld. Haar terugkeer brengt veel op gang en bij een bezoek aan Bush ontdekt Mattie zijn diep verborgen geheim. Hun wereld staat op zijn kop… Langzaam maar zeker onthult zich dan waarom Bush eigenlijk zo graag zijn begrafenisfeestje nog voor zijn overlijden wil houden.

Regisseur Aaron Schneider maakte eerder naam met reclamefilms. Met ‘Get Low’ maakt hij een debuut als regisseur van speelfilms. Waar in de culinaire wereld de term ‘Slow Food’ staat voor kwaliteit waar je de tijd voor moet nemen, geldt dit zeker ook voor ‘ Get Low’. Het is een ‘Slow Film’ geworden die in zijn verteltrant wel wat voortkabbelt. De filmbeelden kenmerken zich door fraai camerawerk in warme kleuren.

Met gelauwerde kanonnen als Duvall, Murray en Spacek is ‘Get Low’ echte acteurscinema. Van die acteerprestaties valt veel te genieten. De verhaallijn is daarentegen flinterdun en heeft de diepgang van een surfplank, sommige zijuitstapjes worden nauwelijks uitgewerkt. Afgezien van deze kritische noten zet Robert Duvall een sublieme vertolking neer van de hork die aan het einde van zijn leven behoefte heeft zich te rechtvaardigen. Sissy Spacek speelt down to earth en zet de rol van een vooral in de liefde gekwetste vrouw prachtig naturel neer. Bill Murray steelt met zijn expressieve gezicht en gebaartjes echt de show en levert een prestatie vergelijkbaar met die in ‘Lost in Translation’. De onderkoelde humor waarmee hij het personage van de begrafenisondernemer uitbeeldt is puur genieten.

‘Get Low’ is een kleine, maar warme en sympathieke film. Een subtiele tragikomedie, die boven alles drijft op de voortreffelijke acteerprestaties.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 17 maart 2011