Get Smart (2008)

Regie: Peter Segal | 110 minuten | actie, thriller, komedie | Acteurs: Steve Carell, Anne Hathaway, Dwayne Johnson, Alan Arkin, Terence Stamp, Terry Crews, David Koechner, James Caan, Bill Murray, Patrick Warburton, Masi Oka, Nate Torrence, Ken Davitian, David S. Lee, Dalip Singh, Geoffrey Pierson, Kelly Karbacz, Arthur Darbinyan, Bill Romanowski, Mark Ivanir, Lindsay Hollister, Dimitri Diatchenko, Richard V. Licata, Greg Joung Paik, Joey Yu, Mike Akrawi, John Abiskaron, Kerry Lai Fatt, David A. Parker, Bonnie Hellman, John Farley

‘Get Smart’ is de zoveelste film gebaseerd op een populaire tv-serie uit de good ol’days, met ditmaal Steve Carell en Anne Hathaway in de hoofdrol. Maar deze remake is – anders dan vele voorgangers – wel geslaagd en, als je de fans van de serie mag geloven, minstens net zo grappig. Maxwell Smart (Steve Carell) is een intelligente analist voor de geheime organisatie CONTROL. Maar hij wil eigenlijk niets liever dan veldwerk doen en een echte agent zijn, net als de grote held van het bedrijf Agent 23 (Dwayne Johnson). Aan zijn kennis ligt het niet – hij kent het boekje feilloos uit zijn hoofd, het enige dat ontbreekt is ervaring. Na een serieus incident kan zijn chef (Alan Arkin) echter niet weigeren Smart de wereld in te sturen en de wereld te redden. Samen met de charmante Agent 99 (Anne Hathaway) trekt hij erop uit om de terroristen van KAOS tegen te houden. In het begin kunnen ze het niet echt met elkaar vinden, maar nood breekt wet en al snel leren ze samen te werken.

Carell staat voor humor, dat mag onderhand wel duidelijk zijn met rollen in komedies als ‘The 40 Year Old Virgin’, de hitserie ‘The Office’ en de niet voor niets gemaakte spin-off rond het karakter Evan Baxter uit ‘Bruce Almighty’. Ook in ‘Get Smart’ laat hij zien hoe een echte komiek te werk moet gaan: net doen of je niet weet dat je in een komedie staat. Hier en daar wordt wel eens de boot gemist, maar over het algemeen staat Carell voor hilariteit van verschillende niveaus – voor elk wat wils dus.

Anne Hathaway, een wat minder voor de hand liggende keuze voor een rol in een film als deze, houdt zich goed staande naast Carell. Hier en daar schemert er nog wat door van haar eerdere, wat onschuldigere lieve rollen als (sprookjes)prinses, maar haar ontwikkeling naar femme fatale is toch bijna compleet. Ondanks het leeftijdsverschil tussen Carell en Hathaway spat de chemie van het doek en al snel lijkt de combinatie helemaal niet zo vreemd meer.

‘Get Smart’ brengt geen spionnenhumor zoals de intussen uitgemelkte manier van ‘Austin Powers’, maar laat zien dat het ook op een andere manier kan: kortom, een intelligente actiekomedie van ongekende kwaliteit. Hilariteit gemixt met de nodige spannende actiescènes maken dat ‘Get Smart’ toch bijna twee uur boeiend weet te blijven, al is het verhaal soms misschien wat voorspelbaar. En dat Mel Brooks en Buck Henry, de schrijvers van de serie, er ook hartelijk om kunnen lachen zegt eigenlijk al genoeg.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 14 augustus 2008