Ghajini (2008)

Regie: A.R. Murugadoss | 170 minuten | thriller | Acteurs: Aamir Khan, Asin, Mohit Alawat, Jiah Khan

Eén van grootste Bollywoodsensaties van 2008 is een remake van ‘Memento’, het meesterwerk van Christopher Nolan. Zoals gebruikelijk in Bollywood cinema krijgt het verhaal echter een geheel eigen draai.

Alles draait om de aan geheugenverlies lijdende Sanjay Singhania. In de eerste scène van ‘Ghajini’ zien we hoe hij met een waterkraan een onbekende man om zeep helpt.  Waarom hij aan geheugenverlies lijdt en waarom hij in het wilde weg lijkt te moorden is in eerste instantie totaal onduidelijk. De enige hints die we krijgen zijn de tatoeages op het lichaam van Sanjay. In het kort komen deze neer op: ‘Dood Ghajini’. Waarom deze Ghajini vermoord moet worden is totaal onduidelijk. Sympathie heb je daarom niet voor deze gevaarlijke gek. Totdat een rechercheur een oud dagboek van Sanjay vindt, waarin het liefdesverhaal van de steenrijke telefoonmagnaat staat opgetekend. Uit dit verhaal -verteld in een uitgebreide flashback – wordt duidelijk wat de oorzaak is van het geheugenverlies en de enorme woede van Sanjay .

Aamir Khan zet een topprestatie neer als de gefrustreerde Sanjay Singhania. Hij is doodeng als aan amnesie lijdende agressieveling. maar blijkt in de flashback eigenlijk een hele lieve man te zijn. Deze enorme tegenstelling weet Khan uitstekend neer te zetten. Aamir Khan is één van de grote Bollywoodsterren. Hij speelde zijn eerste rollen in de jaren 70 en brak echt door in de jaren 80. In 2001 begon hij ook films te produceren. Zijn eerste productie was ‘Lagaan: Once Upon a Time in India’, waarin hij zelf ook speelde. Deze film was een grote hit in 2001 en werd onder andere genomineerd voor de Academy Award for Best Foreign Language Film.

‘Ghajini’ is een erg spannende en romantische film. De film moet het daarbij niet echt van de liedjes hebben, in tegenstelling tot veel andere Bollywood films. De goede acteerprestaties van Aamir Khan en de mooie combinatie van heden en verleden maken dit gemis echter helemaal goed. Wel is ‘Ghajini’ (zoals vele Bollywood films) een hele zit: de film duurt bijna 3 uur.

Wietske Uneken