Ghosts of Girlfriends Past (2009)

Regie: Mark Waters | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Matthew McConaughey, Jennifer Garner, Michael Douglas, Breckin Meyer, Lacey Chabert, Robert Forster, Anne Archer, Emma Stone, Daniel Sunjata, Noureen DeWulf, Rachel Boston, Camille Guaty, Amanda Walsh, Emily Foxler, Catherine Haena Kim, Noa Tishby, Stephanie Oum, Devin Brochu, Kasey Russell, Logan Miller, Christa B. Allen, Sam Byrne, Micah Sherman, Albert M. Chan, Michael Anastasia, Christina Milian

Na de romantische komedie ‘Just Like Heaven’ (2005) zoekt regisseur Mark Waters (van onder andere ook ‘The Spiderwick Chronicles’ (2008) en ‘Mean Girls’ (2004)) het binnen dit genre wederom in hogere sferen met ‘Ghosts of Girlfriends Past’. Dit keer gaat het niet over een geest die er van overtuigd moet worden dat ze echt dood is, maar over een playboy die dóór geesten overtuigd moet worden van het feit dat hij met zijn gedrag vrouwenharten breekt, zijn leven verkwanselt en elke vorm van liefde mis zal blijven lopen als hij niet wenst toe te geven aan zijn werkelijke gevoelens.

Gevoel; precies datgene waar het personage Ebenezer Scrooge in ‘A Christmas Carol’ (een boek van Charles Dickens) ook al niets van moest hebben en eveneens door bezoekende geesten tot inkeer moest worden gebracht. ‘Ghosts of Girlfriends Past’ is dan ook gebaseerd op dit aloude kerstverhaal. In ‘A Christmas Carol’ is Scrooge een gierige oude man die in de nacht voor eerste kerstdag wordt bezocht door drie geesten die hem meenemen naar zijn verleden, heden en toekomst. Dat laatste gebeurt in ‘Ghosts of Girlfriends Past’ ook, alleen is de hoofdfiguur in deze film een egoïstische vrouwenversierder en krijgt hij zijn bezoekjes in de nacht voor de bruiloft van zijn jongere broer. De dramatiek van het oorspronkelijke verhaal heeft bovendien plaatsgemaakt voor luchtige romantiek en vooral veel humor.

De versierder in het verhaal heet Connor Mead, een op het lijf geschreven rol van Matthew McConaughey. Connor stort zich op elke mooie vrouw die hij tegenkomt – en dat zijn er veel want hij is een bekend celebrity fotograaf – maar na de seks is hij zo snel mogelijk weer weg. Liefde, lepeltje-lepeltje liggen en trouwen; hij begrijpt niet dat er mensen zijn die daar vrijwillig voor kiezen. Zo ook niet van zijn broertje Paul (Breckin Meyer), die op het punt staat te trouwen in het huis van hun overleden oom Wayne. Vanaf het moment dat Connor zich meldt bij het huis, lijkt hij de festiviteiten dan ook voor iedereen te gaan verpesten. Met een flinke borrel op ontmoet hij de avond voor de trouwerij de geest van zijn overleden oom Wayne (Michael Douglas). Deze Hugh Hefner in ruste waarschuwt hem zijn leven vooral niet te leiden zoals hij dat zelf heeft gedaan en maakt hem attent op de komst van drie geesten nog diezelfde nacht. Deze zullen Connor confronteren met zichzelf, zodat hij zal inzien wat hij zichzelf en anderen eigenlijk aan doet. En waar hij zijn aandacht eigenlijk op zou moeten richten: de mensen om wie hij geeft. Met name zijn jeugdvriendinnetje Jenny (Jennifer Garner) – die als ceremoniemeester ook aanwezig is op de bruiloft – heeft hij in de loop van de jaren zwaar verwaarloosd. Terwijl zij toch degene is waar hij echt van blijkt te houden.

Doordat ‘Ghosts of Girlfriends Past’ gebaseerd is op een verhaal wat al vele malen gebruikt is in films verwacht je enige voorspelbaarheid. En okay, je weet welke geest(en) er nog komen gaan en je weet dat Connor uiteindelijk zal veranderen. Maar dat neemt allemaal niet weg dat de film toch weet te verrassen en eigenlijk verfrissend leuk is! Het verhaal is naar de maatstaven van een romantische komedie namelijk goed uitgewerkt, ook al weet de tweede helft van de film wat minder te boeien dan de eerste. Michael Douglas is werkelijk fantastisch als foute, oude snoeperd en ook Emma Stone heeft een hilarische bijrol als de geest uit het ‘vriendinnenverleden’, Allison Vandermeersh. De enige die wat uit de toon valt is Jennifer Garner. Slechts sporadisch toont ze de charme die nodig is om te begrijpen waarom ze voor Connor het meisje is waar het allemaal om blijkt te draaien. Ook de chemie tussen beiden laat helaas te wensen over, maar dat komt ook omdat Matthew McConaughey alle aandacht naar zich toe trekt.

Waar filmmakers vaak gebruik maken van het idee dat mannen op seks uit zijn en vrouwen op zoek naar echte liefde, hebben de schrijvers van ‘Ghosts of Girlfriends Past’ een andere werkelijkheid voor ons. Ook de (meeste) vrouwen zijn in deze film namelijk geïnteresseerd in vluchtige seks met een aantrekkelijke, foute man. Het zal veel genreliefhebsters misschien storen, evenals de soms seksistische grappen. Mannen zullen de film daardoor juist des te meer kunnen waarderen, want de grappen zijn wél goed! Hoe dan ook; ‘Ghosts of Girlfriends Past’ is dé feelgood movie om mensen naar de bioscoop te lokken deze zomer!

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 23 juli 2009