Gianni e le donne (2011)

Regie: Gianni Di Gregorio | 90 minuten | komedie | Acteurs: Gianni Di Gregorio, Valeria De Franciscis, Alfonso Santagata, Elisabetta Piccolomini, Valeria Cavalli, Aylin Prandi, Kristina Cepraga, Michelangelo Ciminale, Teresa Di Gregorio, Lilia Silvi, Gabriella Sborgi

Gianni woont in Rome, is in de zestig en gepensioneerd, getrouwd en heeft een tienerdochter Teresa die nog thuis woont. Hij heeft zijn handen vol aan de zorg voor zijn oude moeder (een sterke vertolking van Valeria De Franciscis), die in een fraaie villa woont. Zij is in de negentig en heeft een uiterst flamboyante levensstijl, speelt kaart om geld met haar even oude vriendinnen en drinkt champagne in ruime hoeveelheden. Zij geniet met volle teugen. Gianni probeert op slinkse wijze haar villa te verkopen om zo geld te krijgen voordat zij alles op maakt, maar moeder doorziet zijn snode plannen.

Moederlief is nog steeds een bijzonder sluwe tante die niet schuwt haar zoon soms wat te misbruiken. Zij stuurt hem voortdurend op pad om allerlei boodschappen te doen, gebruikt hem als een soort bediende bij haar kaart- en drankpartijtjes en trommelt hem op de meest ongeschikte momenten op als de TV weer eens niet goed werkt. Gianni laat het allemaal als een goede sul gelaten over zich heen komen. Ondertussen wordt Gianni door zijn vriend Alfonso (Alfonso Santagata) er aan herinnerd dat hij – zoals een echte Italiaanse man betaamt – er toch echt een vriendin op na moet gaan houden. We volgen Gianni en zijn vriend in hun avonturen, die uiteraard niet altijd succesvol verlopen.

Op sfeervolle wijze wordt een parodie gemaakt op het leven van de Italiaanse man. Gianni wandelt met zijn hond, praat met andere oude mannetjes en zoekt naar een nieuwe invulling voor de hem door zijn vriend aangeprate noden. Uiteraard ontbreken vele fraaie sfeerplaatjes van het oude Rome niet in de beelden.

Het verhaal zelf is eenvoudig van structuur, maar daar hoeft absoluut niet om te worden getreurd. Het is tegelijk zo charmant dat velen er toch voor zullen vallen. De oude dametjes hebben er duidelijk veel plezier in en schmieren er soms heerlijk op los, zij zijn het acteren niet verleerd. Gianni is daarbij gewoon een heerlijke man die in al zijn naïviteit, jongensachtige onschuld en melancholische inborst uiteindelijk toch de harten van vrouwen weet te veroveren.

Regisseur Gianni di Gregorio debuteerde als regisseur met het veelgeprezen ‘Pranzo di ferragosto’ waaruit we weer veel acteurs terugzien. Hij neemt zelf de hoofdrol voor zijn rekening en weet de figuur van Gianni echt tot leven te wekken.

‘Gianni e le donne’ is lichtvoetig, maar heeft daarbij een serieuze ondertoon over de gevolgen van het ouder worden. De film is luchtig maar tegelijk charmant omdat we vaak moeten glimlachen om de onschuldige escapades van Gianni in al zijn ontwapenende onhandigheid. De gebeurtenissen zijn vooral amusant door de licht ironische invalshoek en de subtiele humor waarmee het machismo van de Italiaanse man heerlijk en met de nodige clichés op de hak wordt genomen. Gewoon een lekkere, losse en heerlijk ontspannende zomerfilm.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 11 augustus 2011
DVD-release: 8 november 2011