Gimme Shelter (2013)

Regie: Ron Krauss | 97 minuten | drama | Acteurs: Vanessa Hudgens, Stephanie Szostak, Rosario Dawson, Dascha Polanco, Brendan Fraser, Emily Meade, James Earl Jones, Ann Dowd, Candace Smith, Tashiana Washington, Eddie Schweighardt, Peter Epstein, Hector Lincoln, Sheila Tapia, Rachel Mattila Amberson, Ralph Rodriguez

De beste manier om als knappe vrouw naar een Oscar te hengelen is om je zo lelijk mogelijk op te maken, zodat je er bijna onherkenbaar uitziet. Charlize Theron kan erover meepraten. De actrice sleepte (terecht) een Oscar in de wacht voor haar rol in ‘Monster’ waarin ze een seriemoordenares speelde. Vanessa Hudgens was blijkbaar erg onder de indruk van die rol.

Het voormalig Disney-sterretje probeerde hetzelfde te bewerkstelligen en liet zich voor haar rol in melodrama ‘Gimme Shelter’ helemaal gaan. Haar good looks zijn niet meer te bespeuren in deze tranentrekker. Verstopt achter vettig haar, een slechte huid en punkkleding zet de actrice een kwetsbare tiener neer. De zestienjarige Apple (Hudgens dus) staat er alleen voor. Haar moeder (Rosario Dawson) is een verslaafde prostituee die zich niet bekommert om haar puberdochter. Het meisje besluit om weg te lopen en op te gaan naar haar vader (Brendan Fraser) die ze nooit heeft gekend.

Hudgens bewijst met haar rol in ‘Gimme Shelter’ dat ze kan acteren. Ze zet de kwetsbare tiener op geloofwaardige wijze neer. Apple is geen superheldin, maar een meisje met veel wilskracht en doorzettingsvermogen. Het leven is hard, maar ze maakt er het beste van. Ook Fraser zet een fraaie rol neer en bewijst dat hij veel meer kan dan in oermelige komedies opdraven. Hopelijk kiest hij in het vervolg voor meer van dit soort rollen waarin hij zijn talent kan laten zien. Dawson heeft een beter script verdiend, want haar karikaturale rol ligt beneden haar niveau.

‘Gimme Shelter’ is een aardige film. Liefhebbers van ‘waargebeurde verhalen’  zoals die vaak door commerciële zenders worden uitgezonden, zullen smullen van deze film. De film is vrij sentimenteel en bedoeld om dozen vol tissues te bevochtigen. Het doet afbreuk aan het ingetogen spel van Hudgens. De kijker die niet vies is van een ietwat dik aangezet melodrama zal prima uit de voeten kunnen met ‘Gimme Shelter’. De rest van de wereld zal deze productie herinneren als het Vanessa Hudgens-vehikel waarin ze bewijst te kunnen acteren.

‘Gimme Shelter’ verschijnt woensdag 13 augustus 2014 op DVD.