Giorni e nuvole (2007)

Regie: Silvio Soldini | 115 minuten | drama | Acteurs: Margherita Buy, Antonio Albanese, Giuseppe Battiston, Alba Rohrwacher, Carla Signoris, Fabio Troiano, Paolo Sassanelli, Arnaldo Ninchi, Teco Celio, Antonio Carlo Francini, Carlo Scola, Alberto Giusta, Orietta Notari, Nicoletta Maragno, Arianna Comes, Tatiana Lepore, Roberto Serpi, Mauro Parrinello, Andrea Sivelli, Fabio Fiori, Marco Salotti, Elsa Bossi, Lisa Galantini, Silvia Gallerano, Daniele Gatti, Marika Ceregini, Michela Carri, Mirella Tacchella, Alessandro Dufour, Luisa Jane Rusconi, Lindamilage Pathmini Fernando, Manuela Parodi, Aldo De Scalzi

Als je goed kijkt is leed overal. Een dakloze, slapend onder een brug. Een kind, dat door een chronische ziekte niet lang meer zal leven. Maar het meeste leed is onzichtbaar. Het wordt zo goed mogelijk verborgen gehouden. Uit schaamte. Mensen in geldnood bijvoorbeeld, zullen de schijn zo lang mogelijk proberen op te houden. Ook echtgenoten Michele en Elsa, de hoofdpersonen van ‘Giorni e nuvole’, doen hun best om hun levenswijze voort te zetten. Ook al hebben ze daar het geld niet meer voor. Michele laat zijn vrouw zelfs lang in het ongewisse over de benarde financiële situatie.

‘Giorni e nuvole’ (vertaald: Dagen en wolken) laat zien hoe destructief plotselinge geldnood en werkeloosheid kunnen zijn. De ellende die het oplevert is als een virus dat zich steeds verder verspreidt. Regisseur Silvio Soldini, bekend van ‘Pane e tulipani’, ‘Brucio nel vento’ en ‘Agata e la tempesta’, geeft het voortwoekeren van dit sluipende virus realistisch weer. Met groot oog voor detail schetst hij het leven van een middelbaar echtpaar met geldzorgen.

De film begint met het afstuderen van Elsa als kunsthistorica. Michele heeft een enorme surpriseparty georganiseerd. Elsa geniet er met volle teugen van. Het is een hoogtepunt in haar leven. Ze weet nog niet dat haar man al twee maanden zonder werk zit. Als hij haar de volgende dag de waarheid vertelt, lijkt de wereld op zijn kop te staan. Hun levensgeluk begint langzaam af te brokkelen. Ruzies en stille verwijten volgen elkaar op. De titel geeft de inhoud van de film goed weer. De dagen gaan voorbij, terwijl de wolken zich samentrekken in de aanvankelijk stralende blauwe lucht. Michele en Elsa hebben elkaar, maar is hun liefde bestand tegen de steeds verdere teloorgang van hun levensstijl? Dat is de vraag die de film voortdurend oproept. Levert het stellen van deze vraag een boeiende film op? Niet direct.

‘Giorni e nuvole’ is een goed verzorgde film met zorgvuldig uitgewerkte karakters en mooie decors, maar het verhaal mist richting. De problemen van Elsa en Michele zijn herkenbaar, maar het blijft klein leed. Schrijnend wordt het geen moment, waardoor de film na een uur niet meer dwingt tot kijken. Natuurlijk kan klein leed wel het onderwerp zijn van een goede film. Een scherpe focus is dan wel noodzakelijk. ‘Giorni e nuvole’ kabbelt aangenaam voort, mede door het goede acteerwerk van Margherita Buy en Antonio Albanese. Als drama mist het echter, na het heftige begin, de nodige spanning.

Elisa Hermanides

Bioscooprelease: 20 maart 2008