Girl in Progress (2012)

Regie: Patricia Riggen | 89 minuten | komedie, drama | Acteurs: Eva Mendes, Matthew Modine, Cierra Ramirez, Patricia Arquette, Eugenio Derbez, Raini Rodriguez, Russell Peters, Landon Liboiron, Brenna O’Brien, Ana Maria Estrada, Kendall Cross, Dana Woods, Robin Douglas, Jocelyne Loewen, Blu Mankuma, Rady Panov, Bernadette Beck

Single moeder Grace (Eva Mendes) heeft moeite met de juiste balans te vinden in haar leven. Misschien niet zo vreemd als je bedenkt dat ze pas zeventien was toen ze haar dochter Ansiedad kreeg en niet terug kon vallen op haar eigen moeder. Sinds die tijd doet ze het allemaal alleen, maar nu Ansiedad aan het puberen slaat, blijkt dat de rollen in het eenoudergezin eigenlijk al tijden omgedraaid zijn.

Het is nog een wonder dat Ansiedad zo’n verstandig en leergierig meisje is geworden: met een moeder die nooit voor haar klaar staat, die soms een halfslachtige poging doet om naar haar te luisteren, maar dan al weer gauw afgeleid wordt door haar eigen liefdesperikelen, lag het eigenlijk in de lijn der verwachting dat het kind het verkeerde pad op zou gaan. Maar niets van dat alles: Ansiedad zorgt voor het huishouden en doet haar huiswerk terwijl ze probeert niet naar haar moeders luide muziek te luisteren… Op school leert Ansiedad over de klassieke coming-of-age-verhalen, en daardoor raakt de anders zo brave tiener geïnspireerd haar eigen coming-of-age in gang te zetten. Met een strak stappenplan en de hulp van haar enige vriendin, de onpopulaire (en natuurlijk mollige) Tavita, gaat Ansiedad aan de slag.

Met ‘Girl in Progress’ lijkt filmmaakster Patricia Riggen (bekend van de verrassend goed kijkbare Disney Channel film ‘Lemonade Mouth’) een dappere poging te doen het uitgeputte coming-of-age-genre nieuw leven in te blazen. Een beetje zoals de hoofdrolspelers in ‘Scream’ beseften dat ze in een horrorfilm zaten, zo is Ansiedad er in ‘Girl in Progress’ heel goed van op de hoogte dat ze in een coming-of-age-drama zit: haar checklist is letterlijk een blauwdruk van ‘hoe schrijf ik een coming-of-age-verhaal’. Maar toch heeft de regisseur hier voor de veilige weg gekozen en laat ze de jonge actrice niet bijvoorbeeld de vierde muur verbreken door de kijker rechtstreeks aan te spreken. Daarnaast ontbreekt het het scenario te veel aan humor, terwijl daar voldoende aanleiding voor is. Soms ontlokt een scène een glimlach aan de kijker, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Het grootste struikelblok van de film wordt gevormd door de centrale premisse: want welk kind gelooft nu dat het in één klap volwassen wordt als het de dingen gedaan heeft die Ansiedad op haar lijstje heeft gezet? Maakt het dumpen van je beste vriendin je volwassener? Is het meemaken van de dood van een naaste noodzakelijk om je puberjaren achter je te kunnen laten en waarom zou een willekeurige bejaarde uit het tehuis dat Ansiedad soms bezoekt die rol überhaupt kunnen vervullen? Het is nogal kort door de bocht en de intelligentie waarover het jonge meisje aan het begin van de film nog lijkt te beschikken lijkt eenvoudigweg puur voor de ontwikkeling van het script sterk te verminderen naarmate ‘Girl in Progress’ vordert.

De acteurs valt niet veel te verwijten. Vooral de jonge ster Cierra Ramirez kan met haar rol goed uit de voeten en ook Eva Mendes maakt van haar ondankbare rol wat ze kan. Gek genoeg weten beide actrices precies genoeg te irriteren om sympathie voor de ander op te brengen. Matthew Modine is nog in een paar fragmenten te zien in de rol van de getrouwde arts, bij wie Grace niet alleen de wc’s een regelmatige beurt geeft. Omdat hun relatie gedoemd is te mislukken en de kijker ook geen moment gelooft dat de twee toekomst hebben samen, krijgt deze verhouding onterecht teveel aandacht en hadden er beter meer scènes tussen moeder en dochter in kunnen zitten. Patricia Arquettes rol is marginaal, maar maakt deze film wel net een beetje beter.

Kun je om het voorspelbare feelgoodkarakter en de onlogischheden van dit tienerdrama heen, dan valt er uit ‘Girl in Progress’ nog best wat vermaak te halen, maar een levensveranderende kijkervaring levert het beslist niet op.

‘Girl in Progress’ verschijnt woensdag 2 januari 2013 op DVD.