Girl Most Likely (2012)

Regie: Shari Springer Berman, Robert Pulcini | 103 minuten | komedie | Acteurs: Kristen Wiig, Darren Criss, Matt Dillon, Annette Bening, Natasha Lyonne, June Diane Raphael, Mickey Summer, Michelle Hurd, Nathan Corddry, Murray Bartlett, Jonny Orsini, Brian Petsos, Ronald Guttman, Peter Austin Noto, McKenzie Shea, Nicole Patrick, Ilana Levine, Reed Birney, Jimmy Palumbo, Cheryl Cosenza, Christopher Fitzgerald

Arme Imogene. De heldin van de Amerikaanse komedie ‘Girl Most Likely’ krijgt het flink voor de kiezen. Nadat ze is gedumpt door haar vriend en ontslagen door haar bazin, ziet Imogene het leven niet meer zitten. Tenminste, niet zoals het nu gaat. En dus verzint Imogene een list, een list die zo beroerd uitpakt dat ze plots gedwongen wordt om in te trekken bij haar excentrieke moeder. Arme Imogene. En arme moeder.

‘Girl Most Likely’ is de vierde speelfilm van het regisseursduo Shari Springer Berman en Robert Pulcini. Na een viertal documentaires, kenden ze met hun eerste speelfilm, de biografische arthousekomedie ‘American Splendour’ een debuut waar pers en publiek heel blij van werden. De opvolgers ‘The Nanny Diaries’ en ‘The Extra Man’ kenden, vriendelijk gezegd, een heel wat minder enthousiaste ontvangst.

Met ‘Girl Most Likely’ revancheert het duo zich lichtjes. De komedie bevindt zich ergens op het uitgestrekte terrein tussen ‘Bridesmaids’, ‘Bridget Jones’, ‘Sex and the City’  en nog wat chick-comedies. Het fijne van die komedies is dat de personages niet al te serieus worden genomen. Hoofdpersoon Imogene is een beetje een sukkel, haar broer is een kind gebleven joch dat liever met krabben dan met mensen omgaat, hun moeder een vrouw die het liefst haar hele fortuin vergokt. En dan is er ook nog George, de vriend van moeder, die bij de CIA werkt (en voor wie daaraan twijfelt: hij drinkt zijn koffie steevast in een echte CIA-mok).

Levert dat nog iets leuks op? Sommige grappen zijn flauw, maar de meeste best aardig, en vaak van het lekker maffe soort. Voor zover er van een verhaal sprake is, is die niet de moeite van het volgen waard. De enige serieuze boodschap in de film luidt dat Nederlandse kerels niet te vertrouwen zijn. Alsof we dat nog niet wisten. Gelukkig is het acteren steeds van een hoog niveau, met Kristen Wiig als beste meisje van de klas.

Zo is ‘Girl Most Likely’ een film waarbij alle plus- en minpuntjes in evenwicht zijn. Wat de film dan aan de goede kant van de streep houdt, is het verfrissend gebrek aan pretenties en het niet toegeven aan sentimentaliteit. Een lichtgewicht komedie, maar van het opgewekte en geestige soort.

Bioscooprelease: 18 juli 2013
VOD-release: 31 december 2013
DVD-release: 31 december 2013