Girlhood – Bande de filles (2014)

Regie: Céline Sciamma | 112 minuten | drama | Acteurs: Karidja Touré, Assa Sylla, Lindsay Karamoh, Mariétou Touré, Idrissa Diabaté, Simina Soumaré, Dielike Coulibaly, Cyril Mendy, Djibril Gueye, Binta Diop, Chance N’Guessan, Rabah Nait Oufella

Hoe treffend kun je een film beginnen? In de openingsscène van ‘Girlhood’ (‘Bandes des filles’) speelt een groepje Frans-Afrikaanse meiden een trainingswedstrijd American Football. Ze sluiten de training af met vrolijke yells. Daarna lopen ze kwebbelend naar huis, in de banlieues van het vlakbij Parijs gelegen Montreuil. Aangekomen bij de flats vallen ze stil, de deprimerende omgeving en de dreigende aanwezigheid van manvolk sluit iedere vrolijkheid uit. Dan is het weer ieder voor zich.

Deze scène zet de toon voor de rest van het drama, waarin we de jonge Marieme volgen in haar neergang van normale schoolmeid tot probleemjongere. Marieme is het vleesgeworden profiel van de allochtone probleemjeugd. Vader is nergens te bekennen, moeder is hele dagen aan het werk, oudere broer tiranniseert het gezin, jongere zusjes vallen onder de verantwoordelijkheid van oudere zus. Dit gaat allemaal maar net goed, tot Marieme te horen krijgt dat ze opnieuw is blijven zitten. De ontmoeting met drie hangmeiden doet de rest.

In de capabele handen van regisseuse Céline Sciamma ontpopt het opportunistisch getitelde ‘Girlhood’ (waarom niet ‘Girlz n the Hood’?) zich tot een realistisch coming off age drama, dat ons confronteert met de grilligheid van adolescenten. De meiden dansen, zingen, slaan, schoppen, vrijen, stelen, liegen, spijbelen, kletsen, treiteren, grappen en knuffelen. Ze zijn weerzinwekkend wanneer ze hun leeftijdgenoten afpersen. Ze zijn prachtig wanneer ze een hotelkamer afhuren en als in een videoclip dansen op muziek van Rihanna. De schijnwereld van glitter en glamour lijkt dan heel even bereikbaar.

Net als in haar vorige films zet Sciamma scherp de fraaie en minder fraaie kanten van de jeugd neer. Marieme ziet er knuffelbaar uit, maar zij is doodeng wanneer ze de cheffin van haar moeder bedreigt. Ook laat de regisseuse opnieuw zien hoe ingewikkeld een genderidentiteit is. Marieme wil absoluut geen man zijn, maar ze is wel geobsedeerd door de macht van de mannen om haar heen.

‘Girlhood’ is zeker niet perfect. Het verhaal is soms wat voorspelbaar en de karakters zijn net iets te schetsmatig. Meeleven lukt dan niet altijd. Neemt niet weg dat dit een prima film is van een cineaste die recht in de ziel kijkt van de getroebleerde adolescent. Geen fraaie ziel, wel fraaie film.

Bioscooprelease: 29 januari 2015