Goal III (2009)

Regie: Andrew Morahan | 92 minuten | drama, romantiek, sport | Acteurs: JJ Feild, Leo Gregory, Kuno Becker, Nick Moran, Kasia Smutniak, Anya Lahiri, Tamer Hassan, Craig Heaney, Jack McBride, Christopher Fairbank, Mike Elliot, Antonia Bernath, Gary Lewis, Ori Pfeffer, John Salthouse, Tereza Srbova, Melissa White, Margo Stilley, Sam Cunningham, Erin Lister, David Beckham, Wayne Rooney, Cristiano Ronaldo, Ruud van Nistelrooy

‘Escape to Victory’ was zo ongeveer de laatste amusante voetbalfilm. En dat was al ongeveer in de oertijd. Daar kan zelfs de ‘Goal’ trilogie niets aan veranderen. De eerste twee delen haalden een aanvaardbaar kwaliteitsniveau. Het Rocky-achtige verhaaltje grossierde niet echt in originaliteit maar het amusante hoofdpersonage Santiago Munez kon ons nog wel bekoren. Met deze laatste episode slaan de makers echter de bal serieus mis. ‘Goal III’ is dan ook niets minder dan een irritant en belachelijk sluitstuk.

Santiago Munez maakt zich klaar om met Mexico deel te nemen aan het WK voetbal in Duitsland. Helaas beslist een auto-ongeval  daar abrupt anders over. Munez raakt gewond en mag zijn droom vergeten. De figuur van Munez verdwijnt daardoor naar de achtergrond. Een nogal vreemde keuze van de makers om de spil van je verhaal te degraderen. De focus wordt verlegd naar twee vrienden van Munez: Liam Adams en Charlie Braithwaite. Deze twee losbollen doen er alles aan om te voldoen aan het stereotype gedrag van voetballers. Naast het veld zijn de twee Britten uitsluitend bezig met feestjes, vrouwen en uiterlijk vertoon. Vooral Liam heeft duidelijk een alcoholprobleem. Ondanks hun strapatsen zijn Adams en Braithwaite wel geselecteerd voor de nationale ploeg. Hun doel is dan ook de wereldbeker winnen.

Met het WK op de achtergrond ontstaat een aantal ongeanimeerde verwikkelingen waar geen touw aan vast te knopen is. De ongeloofwaardigheden worden in bulk geleverd en ook nog eens geserveerd met een serieuze kwak meligheid. De tranen en onbedoeld hilarische sentimentele fragmenten kletteren van het scherm. Het lijkt wel of ‘Goal III’ zich uitsluitend richt op een vrouwelijk publiek. Dat is een slecht idee wanneer het hoofdonderwerp voetbal is. Die voetbalscènes overtuigen trouwens totaal niet. De acteurs bewegen voor een blauw scherm en het resultaat oogt abominabel slecht.

‘Goal III’ is een flutfilm die de rode kaart verdient.

Jochem Geelen