Godsend (2004)

Regie: Nick Hamm | 102 minuten | horror, thriller | Acteurs: Greg Kinnear, Rebecca Romijn-Stamos, Robert De Niro, Cameron Bright, Jake Simons, Elle Downs, Raoul Bhaneja, Jenny Levine, Thomas Chambers, Munro Chambers, Jeff Christensen, Deborah Odell

Een bekend gezegde luidt: ”Je kunt van een drol geen stuiver maken”. ‘Godsend’ bewijst deze stelling maar weer eens: regie van de film is goed gedaan, de cast speelt zeer sterk, maar het scenario is wel zo belabberd dat de boel niet meer te redden valt. Bovendien begint pas na een half uur de spanning. Tot die tijd worden we voornamelijk getrakteerd op het leed van een jong stel dat hun kind heeft verloren. Een dergelijk emotioneel drama heeft niks te zoeken heeft in een horrorfilm en het is niet prettig om naar de pijn van dit koppel te moeten kijken, het sterke en geloofwaardige spel van zowel Greg Kinnear als Rebecca de Romijn ten spijt.

Als ‘Godsend’ hierna eenmaal op gang is lijkt het toch goed te komen: regisseur Nick Hamm beheert de ouwe horror-truukjes namelijk absoluut. Hij weet het toch een paar keer voor elkaar te krijgen dat je je kapot schrikt, en natuurlijk juist op momenten dat er niks aan de hand is. Cliché misschien, maar wel goed gedaan. Ook de cast doet het goed: van Kinnear en De Niro mogen we niks anders verwachten, maar ook Rebecca Romijn speelt de best zware rol van Jessie Duncan sterk. De jonge Malcolm Bright is zowaar indrukwekkend: Als de ‘originele’ Adam is hij schattig, terwijl hij als de gekloonde Adam echt doodeng is: Dit knulletje kan zo gemeen kijken dat hij zo zou kunnen schitteren in een bloedstollende film over de kinderjaren van Hannibal Lecter.

Helaas gaat het finaal mis vanaf de ‘clou’ van de film die al op twee derde van het verhaal uitkomt. Tot dan toe leek de film al wel veel leentjebuur te spelen bij films als ‘The Sixth Sense’ en ‘Rosemary’s Baby’, en zaten er al een paar kanongrote gaten in het script, maar een sterke plotwending of een slim einde had dit alles makkelijk kunnen doen vergeten. In plaats daarvan wordt het verhaal zo gemakzuchtig en voorspelbaar en klopt het voor geen meter meer. De enige onvoorspelbare factoren zijn de fouten in het verhaal die overeind blijven.

Ongelofelijk dat een grote productie die ongetwijfeld een paar miljoen heeft gekost op basis van zo’n slecht script gemaakt wordt. De film had zo makkelijk gered kunnen worden met een herschreven script. Dit is dus helaas niet gebeurd. En zo is ‘Godsend’ uiteindelijk een mislukte kloon geworden van eerder gemaakte horrorfilms.

Jules Diepstraten

Bioscooprelease: 4 november 2004