Good Luck Chuck (2007)

Regie: Mark Helfrich | 97 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Dane Cook, Jessica Alba, Dan Fogler, Lonny Ross, Ellia English, Connor Price, Troy Gentile, Mackenzie Mowat, Sasha Pieterse, Caroline Ford, Chelan Simmons, Natalie Morris, Chang Tseng, Michael Teigen, Chiara Zanni, Ben Ayres, Carrie Fleming, Agam Darshi, Crystal Lowe, Steve Glenn, Téa Helfrich, Yasmine Vox, Tava Smiley, Connor Dunn, Norma Cowley, Elizabeth Schnitzker, Michelle Andrew, Annie Wood, Eliza Bayne, Ed Welch, Tammy Morris, Kari-Ann Wood, Victoria Bidewell, Chris Olech, Camille Atebe, Jessica Olafson, Susan McLellan, Zara Taylor, Simone Bailly, Viviana Dal Cengio, Cassandra Sawtell, Jodie Stewart, Ian Farthing, Charlie Metzger, George Metzger, George Wakeham, Martin Lovick, Lindsay Maxwell, Aaron Dudley, Liam James, Kevin Crofton, June B. Wilde, Jodelle Ferland, Michelle Harrison, Steve Bacic, Georgia Craig, Jody Racicot, Robert Kelly, Emma Barker, Taayla Markell, Heather Doerksen, Marcia Moulton

‘Good Luck Chuck’ is een vrij platvoerse komedie waarin regelmatig de grenzen van goede smaak opgezocht worden. Wanneer je hier echter doorheen prikt, blijft er een charmant filmpje over, dat weliswaar veel oude grappen in de recycling heeft gegooid, maar toch blijft boeien.

Dane Cook (‘Employee of the Month’) speelt Charlie Logan, een tandarts van eind twintig, begin dertig. Als naïeve tiener is hij op een kinderfeestje vervloekt door een klasgenootje, die hij – uit onschuldigheid – heeft afgewezen. Nog nooit is Charlie echt verliefd geweest, maar echt zorgen maakt hij zich daar nog niet om. Wat wel ineens opvalt is dat elke vrouw, met wie hij ooit het bed heeft gedeeld (en in het begin van de film zijn dat er slechts twee), na hem de ware vindt en in het huwelijksbootje stapt.

Op een van die bruiloften treft Charlie de klunzige Cam Wexler (Jessica Alba). De vonk springt over en de twee hebben de grootste lol samen. Toch blijft het voorlopig bij die ene ontmoeting. Wanneer Cam dringend de hulp van een tandarts nodig heeft, belt ze hem op en zie daar… het begin van de relatie is er! Inmiddels heeft Charlie de reputatie opgebouwd van ‘geluksbrenger’ en kan hij het aanbod van vrouwen die met hem het bed in willen duiken, nauwelijks meer aan. Wat prettig aan het karakter van Charlie is, is dat hij in eerste instantie bezwaren maakt. Hij wil geen misbruik maken van de dames die zich – soms letterlijk – voor zijn voeten werpen. Aangemoedigd door zijn kameraad Stu (Dan Fogler), die hem weet te overtuigen, besluit hij toch maar de dames in kwestie hun zin te geven. De bruidsklokken blijven maar luiden…

De humor in deze komedie kent meerdere lagen: de vaak smakeloze grappen die voornamelijk dankzij de vriend van Charlie gepresenteerd worden en de blunders die Jessica Alba’s personage Cam maakt. Stu is een oversekste plastische chirurg, wiens enige ambitie bestaat uit het vergroten van borsten. Dankzij zijn puberale humor doet hij het echter niet goed bij de dames en zoekt hij zijn heil – à la ‘American Pie’ in de producten van de fruitkraam… Cam daarentegen is een lieve maar oh zo onhandige pinguïnverzorgster, die door haar broer (leuke bijrol van Lonny Ross) de bijnaam Murphy heeft gekregen (van de Wet van Murphy). Er lijkt niets waar ze niet tegenop loopt, dat ze laat vallen of vergeet. Voordeel van deze twee soorten van humor is dat de film een groter publiek zal aanspreken: de banale grappen voor de ene helft, de slapstickachtige situaties voor de andere helft. Ben je voor beide vormen in, zit je bij ‘Good Luck Chuck’ gebeiteld.

Met sekskomedies als ‘Knocked Up’ en ‘The 40 Year Old Virgin’ nog vers in het geheugen moet ‘Good Luck Chuck’ het hiertegen helaas afleggen. De film is enorm voorspelbaar, al zie je niet aankomen met wie Stu uiteindelijk eindigt (of je moet opgescheept zitten met een nog grotere dirty mind dan de makers). De dialogen missen de scherpte die eerder genoemde films juist naar een hoger plan tilden en de chemie tussen Alba en Cook is niet echt evident. Beide acteurs doen echter duidelijk hun best en dat maakt dat de film best vermakelijk is.