Goosebumps (2015)

Regie: Rob Letterman | 103 minuten | avontuur, komedie, familie, fantasie, horror | Acteurs: Jack Black, Dylan Minnette, Odeya Rush, Ryan Lee, Amy Ryan, Jillian Bell, Halston Sage, Steven Krueger, Keith Arthur Bolden, Amanda Lund, Timothy Simons, Ken Marino, Karan Soni, R.L. Stine, Caleb Emery, Gabriela Fraile

Wie geboren is in de jaren tachtig, groeide hoogstwaarschijnlijk niet op zonder ooit op zijn minst een boek van hem gezien te hebben. Robert Lawrence Stine, beter bekend als R.L. Stine, schrijver van tientallen boeken in de Kippenvelserie (Goosebumps), werd in de jaren negentig razend populair onder jonge tieners, die de blauwe pockets, in Nederland uitgegeven door uitgeverij Kluitman, verslonden. Zijn boeken gingen wereldwijd 400 miljoen keer over de toonbank. Zonder dure marketingcampagne, maar eenvoudig door mond-tot-mondreclame – de beste publiciteit die een schrijver zich kan wensen (nietwaar, J.K. Rowling?), werd Stine bekend en zijn boeken, waarin humor en horror hand in hand gaan, geliefd. Na een tv-serie, die midden jaren negentig uitgezonden werd, leek de tijd nu rijp voor een speelfilm.

Aan de basis staat een scenario, waarbij de belangrijkste vereiste was dat veel van Stine’s fantasierijke creaties de mogelijkheid geboden werd om in de film op te komen draven. Dat is zonder meer gelukt. ’Goosebumps’ begint heel toepasselijk zoals het gros van de Kippenvel-boeken. Een tiener, Zach Cooper (Dylan Minnette) komt met zijn moeder wonen in het kleine stadje Madison in Delaware. Ze heeft er een baan gekregen op zijn nieuwe middelbare school, niet direct iets waar een tiener van droomt. Zach vindt hun nieuwe omgeving maar saai, tot hij zijn buurmeisje Hannah (Odeya Rush) ontmoet. Hannah zit echter nogal onder de plak bij haar extreem strenge vader (Jack Black), die haar thuis les geeft. Wanneer Zach na een gezellig uitje met Hannah vermoedt dat Hannah door hem mishandeld wordt, stuurt hij de politie erop af, maar Hannah blijkt in geen velden of wegen te bekennen, en buurman Stine ontkent alles. Zach staat voor schut, maar geeft de moed niet zo gauw op. Hij roept de hulp in van Champ (Ryan Lee), de enige andere leeftijdsgenoot die hij tot dan toe heeft leren kennen, ze breken in bij de buren en dan komen ze achter het geheim van Hannah en haar vader…

‘Goosebumps’ is beslist geen griezelfilm. De spannendste momenten bevinden zich aan het begin. Het eerste monster zorgt nog wel voor wat schrikmomenten, maar zodra er meer in beeld verschijnen, is eigenlijk al duidelijk waar ze vandaan komen, en hoe de hoofdpersonages van ze af moeten komen. Dat neemt eigenlijk alle spanning weg, maar wat overblijft is een vermakelijke familiefilm die de vaart er goed in houdt. Geen moment zakt het verhaal in. De cast is lekker op dreef, Jack Black is geknipt voor de rol van R.L. Stine, en de jongere acteurs doen zeker niet voor hem onder. Vooral Odeya Rush en Dylan Minnette vormen een leuk stel, met zowaar nog wat gevoelige momenten. Het is wel jammer dat er zovéél monsters in de film verwerkt moesten worden. Dat maakt het soms wat over de top en daarnaast krijgen de ménselijke personages net iets te weinig ruimte om de diepte in te gaan. Maar aan de andere kant was dat ook waarschijnlijk de bedoeling helemaal niet, want in de Kippenvelboeken staat karakterontwikkeling ook niet voorop. ‘Goosebumps’ ziet er goed uit, vertelt een onderhoudend verhaal en is leuk voor zolang het duurt.

Bioscooprelease: 11 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 22 juni 2016