Grand Canyon Adventure: River at Risk (2008)

Regie: Greg MacGillivray | 45 minuten | documentaire | Met : Robert Redford, Wade Davis, Tara Davis, Robert F. Kennedy Jr., Kick Kennedy, Shana Watahomigie

De oorspronkelijk voor IMAX gemaakte film ‘Grand Canyon Adventure: River at Risk’ is dankzij prachtige luchtopnamen, maar ook opnamen vanuit het first person perspectief ook voor de thuisbioscoop een indrukwekkende kijkervaring. De boodschap die de documentaire uitdraagt is helaas niet zo opgewekt. Dat het slecht gaat met onze watervoorziening in de wereld mag echter geen verrassing heten. In ‘Grand Canyon Adventure: River at Risk’ worden we met de neus op de feiten gedrukt en komt men met bewijzen: de Colorado Rivier droogt op.

We volgen vijf mensen. Robert Kennedy Jr. (zoon van “Bobby” Kennedy en neef van John F.), die veertig jaar eerder, in 1967, dezelfde reis met zijn vader maakte (een jaar voor deze vermoord werd) wilde de tocht graag opnieuw maken met dochter Kathleen “Kick”. Bij hen voegt zich de Canadese antropologist/etnobotanist/schrijver Wade en zijn dochter Tara Davis, en native American Shana Watahomigie, die fungeert als gids. Het reisgezelschap brengt vijftien dagen door in dit prachtige stukje natuur. Zij reizen onder andere per kayak en raft en leggen hun jaloersmakende en meeslepende reis vast met behulp van 3D IMAX camera’s. Spektakel gegarandeerd, want de rivier heeft zo haar eigen regels en maalt niet om een dure camera meer of minder of erger nog: om een mensenleven. Gelukkig is het team goed getraind en hoewel het er heftig aan toe gaat blijft het bij adrenalinepompende opnamen. Voor de durfals onder de kijkers zal ‘Grand Canyon Adventure: River at Risk’ inspirerend zijn voor het maken van een soortgelijke tocht; voor de mensen die hun geluk liever in minder gevaarlijke sporten zoeken is dit waarschijnlijk de enige manier om het machtige gevoel te beleven dat in de buurt komt van het werkelijk varen op de Coloradorivier.

Erg boeiend zijn de scènes waarin oude foto’s worden vergeleken met het huidige uiterlijk van de Grand Canyon en de rivier er doorheen stroomt. Je kunt met eigen ogen de veranderingen in het landschap vaststellen.

Robert Redford staat op de credits vermeld als verteller, maar het is niet alleen zijn prettige stem die we horen. Ook Wade en Robert doen een duit in het zakje, wat de film net iets minder goed te volgen maakt, omdat het niet altijd duidelijk is wie er nu aan het woord is. Verder is de muzikale omlijsting van de Dave Matthews Band erg fijn.

Als educatieve film is ‘Grand Canyon Adventure: River at Risk’ bijzonder geschikt. De beelden zijn mooi, er wordt op spreekbeurtniveau veel verteld, maar heel diep gaat men niet op de problematiek in. Daar leent deze documentaire zich echter ook niet voor, dus dat kan regisseur Greg MacGillivray en zijn club niet verweten worden. Deze IMAX-film zal zijn waarde ongetwijfeld blijven behouden.