Gravity (2013)

Regie: Alfonso Cuarón | 90 minuten | drama, thriller | Acteurs: Sandra Bullock, George Clooney, Ed Harris, Paul Sharma, Orto Ignatiussen, Amy Warren, Basher Savage

In ‘Gravity’ zien we Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock) tijdens haar eerste ruimtemissie aan het werk. Dat ze niet geheel zelfverzekerd is, wordt snel duidelijk. Ervaren astronaut Matt Kowalski (George Clooney) stelt haar tijdens het werk zo veel mogelijk gerust. Maar dan krijgen ze een bericht vanuit Houston dat ze zo snel mogelijk hun werk moeten stoppen, want de Russen hebben een satelliet vernietigd. De brokstukken komen met een gigantische vaart op ze af. Ze zijn echter niet snel genoeg en hun ruimteschip wordt vernietigd. Kowalski en Stone zijn de enige overlevenden en zweven doelloos rond in de ruimte. Hun zuurstof raakt op en ze moeten zo snel mogelijk naar het International Space Station zien te komen.

Tot nu toe zijn de reacties op ‘Gravity’ overweldigend. Zelfs ‘Avatar’ en ‘Titanic’ regisseur James Cameron noemde de film “the best space film ever done”. Terecht? Nou en of! ‘Gravity’ is een adembenemend spektakel zoals je nog nooit hebt gezien. De Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón (‘Y tu mamá también’, ‘Children of Men’) opent de film met een scène die dertien minuten lang de schoonheid laat zien van de ruimte met de Aarde op de achtergrond. Het zet direct de toon voor de prachtige cinematografie van Emmanuel Lubezki. Je realiseert je weer even hoe immens groot de ruimte is en hoe kwetsbaar astronauten zijn. Maar het mooiste camerawerk moet dan nog komen. Door een combinatie van CGI en een compleet nieuwe cameratechniek weten Lubezki en Cuarón als het ware de camera halsbrekende toeren uit te laten halen. De camera draait, buitelt en zweeft en vanuit iedere hoek worden de astronauten en de ruimteschepen gefilmd. Het 3D effect voegt zeker iets toe aan de hoge mate van realisme. De crash is een fantastische scène die je op het puntje van je stoel laat zitten en je vraagt je meer dan eens af hoe de makers dit voor elkaar hebben gekregen.

Dat één van de grootste gevaren in de ruimte niet onbekende marsmannetjes zijn maar brokstukken en rondzwevend puin maakt ‘Gravity’ zeker origineel. Het ruimteafval draait in hoge snelheid een baan om de aarde en Kowalski schat dat hij en Stone nog 90 minuten hebben om bij het ISS te komen nadat hun ruimteschip is vernietigd. Die constante dreiging is goed voelbaar en wordt tot in perfectie uitgebeeld door de doodsbange Stone die gekoppeld is aan Kowalski door middel van een lang koord. Cuarón kiest op de juiste momenten om te filmen vanuit het oogpunt van Stone. Je zit als kijker met haar in het astronautenpak, je voelt de helm over je hoofd en je gaat net als Stone heel zuinig om met je zuurstof. Bullock draagt de film en krijgt van Cuarón misschien wel het mooiste shot uit haar carrière wanneer ze uitgeput in een foetushouding zweeft. Kleine kanttekening is dat het trauma van Stone niet helemaal overkomt. Maar dat neemt niet weg dat Bullock één van haar beste rollen speelt. Clooney speelt zichzelf maar dan in de vorm van een charmante astronaut. De uiteindelijke hoofdrol is weggelegd voor de ruimte die er niet eerder zo prachtig en tegelijkertijd angstaanjagend uitzag.

‘Gravity’ is een adembenemend ruimtespektakel. De fantastische cinematografie zorgt voor een ontzettend spannende en beeldschone film die zijn weerga niet kent. ‘Gravity’ is een film die te goed is voor een klein beeldscherm en verplicht gezien moet worden op een groot scherm met 3D. Hou er wel rekening mee dat je na het zien van de film misschien nooit, maar dan ook nooit de ruimte in wil.

Shelley Eimers

Waardering: 5

Bioscooprelease: 3 oktober 2013