Grease (1978)

Recensie Grease CinemagazineRegie: Randal Kleiser | 106 minuten | komedie, romantiek, musical | Acteurs: John Travolta, Olivia Newton John, Stockard Channing, Jeff Conaway, Didi Conn, Jamie Donnelly, Dinah Manoff, Barry Pearl, Michael Tucci

Geen musical zo memorabel of invloedrijk als ‘Grease’. Deze op een toneelstuk (uit 1972) van Jim Jacobs en Warren Casey gebaseerde film was in 1978 was de must see van het jaar. Het muziekspektakel ‘Grease’ trok massaal mensen naar de bioscopen. De leden van de cast werden jaren 70 iconen. Voor ‘Grease’ was John Travolta al doorgebroken met ‘Saturday Night Fever’ (1977), maar ‘Grease’ zette hem definitief op de kaart. Olivia Newton-John maakte toentertijd haar Amerikaanse filmdebuut, daarvoor stond zij wereldwijd hoog in de pophitlijsten. De chemie tussen Newton-John en Travolta is fantastisch. Dit was een goede casting, alleen is het jammer dat sommige castleden qua uiterlijk niet meer geloofwaardig zijn omdat ze de gemiddelde leeftijd van een middelbare scholier al ruimschoots gepasseerd zijn. Travolta was met vijfentwintig jaar de jongste acteur in de film. Het sterduo Newton-John en Travolta werden in ‘Two of a Kind’ (1983) herenigd maar deze romantische komedie werd niet echt goed ontvangen. Het is opmerkelijk dat geen van de castleden op Travolta na, echt groot is geworden na ‘Grease’. Ook regisseur Randal Kleiser heeft het succes nooit kunnen herhalen, alleen ‘Blue Lagoon’ (1982) is noemenswaardig.

Het verhaal begint in de zomer van 1958 wanneer Danny en Sandy tot over hun oren verliefd op elkaar worden. Zij denken elkaar na hun romantische zomer nooit meer te zullen zien, maar dat pakt anders uit dan verwacht wanneer Sandy terechtkomt in Danny’s examenklas van de Rydell Highschool. Hoewel Danny dolblij is Sandy te zien, laat hij dat niet merken want hij wil stoer overkomen op zijn vrienden. Sandy is nogal een verlegen en tuttig meisje, bovendien gaan de T-Birds waartoe Danny behoort uitsluitend om met de Pink Ladies, hun vrouwelijke tegenhangers.  Sandy is teleurgesteld en probeert aan te pappen met deze Pink Ladies. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. De leider van deze groep Betty Rizzo (Stockard Channing) wil Sandy echter gebruiken om Danny, die Betty afwees, terug te pakken. Er volgt een dans tussen Sandy en Danny waarin zij door alle tegenslagen al dan niet met de hulp van vrienden bij elkaar proberen te komen.

Net als vele grote musical films bevat ‘Grease’ de noodzakelijke ingrediënten: sympathieke sterren, een simpel plot, veel pakkende muziek en goede choreografie. ‘Grease’ draait op vele manieren om jeugdsentiment. Hoewel alles natuurlijk behoorlijk overtrokken is herinnert ieder bij het zien van de film zijn of haar eigen middelbare schooltijd. Daarnaast is er de populaire soundtrack met jaren 50-achtige liedjes die de tand des tijds hebben weten te doorstaan. Wie kan de klassiekers als ‘Grease’, ‘Hopelessly Devoted to You’, ‘You’re the One that I Want’, ‘Greased Lightning’, en ‘Summer Nights’ niet (gedeeltelijk) meezingen? Wie kent de bijbehorende dansjes niet? Het zijn geen nummers van hoge kwaliteit maar het plezier en de energie van deze liedjes zijn aanstekelijk. De soundtrack haalde een recordverkoop van ruim 8 miljoen exemplaren en werd meerdere malen met platina onderscheiden. In 1982 werd het vervolg ‘Grease 2’ (1982) met Michelle Pfeiffer en Maxwell Caulfield uitgebracht. De sequel, met daarin een omgekeerde situatie (stoere meid, nette jongen) is wel aardig maar meer ook niet.

In 1998 draaide de succesvolle film op zijn 20-jarig jubileum opnieuw in de bioscopen. In Amerika is er nostalgie naar de jaren 70 en Travolta was toentertijd bezig met zijn (zoveelste) comeback, dus de re-release van ‘Grease’ betekende kassa. Naast Travolta’s doorbraak betekende ‘Grease’ het begin van de carrière van Richard Gere die Danny Zuko speelde in de eerste Londense theaterproductie. In 2003 was ‘Grease’ de musical overigens te bewonderen in de Nederlandse theaters.

‘Grease’ is een feelgood muziekspektakel die jaren na dato nog steeds zijn weerklank vindt bij het publiek. ‘Grease’ gaat niet vervelen. Grease is the word!

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 12 oktober 1978