Grimm’s Snow White (2012)

Regie: Rachel Goldenberg | 90 minuten | avontuur, fantasie | Acteurs: Eliza Bennett, Jane March, Jamie Thomas King, Otto Jankovich, Ben Maddox, Sebastian Wimmer, Alan Burgon, Frauke Steiner, Sabine Kranzelbinder, Eric Lomas, Klara Steinhauser, Eberhard Wagner, Bernard Rusch, Lukas Johne, Maciej Salamon, Thomas Nash, Alexander tt Mueller, Magalena Hall

Sprookjes zijn weer helemaal hip in Hollywood. In 2012 verscheen ‘Mirror Mirror’ van Tarsem Singh. Datzelfde jaar werd ook ‘Snow White and the Huntsman’ van Rupert Sanders uitgebracht. De Amerikaanse filmmaatschappij The Asylum wilde een graantje meepikken van deze hype. Deze firma is gespecialiseerd in goedkoop gemaakte pulp en weet op slinkse wijze minder goed geïnformeerde filmkijkers te beduvelen. Dat lukt dankzij slimme marketingtrucs. Door op hypes in te springen en voor vrijwel identieke titels te kiezen – toen ‘Transformers’ verscheen, bracht The Asylum vlak daarna ‘The Transmorphers’ uit – denken sommige mensen dat het hier om het origineel gaat. Niet dus…

In ‘Grimm’s Snow White’ wordt er een draai gegeven aan het bekende sprookje. Wanneer de koning van een groot en machtig land op gewelddadige manier en onder verdachte omstandigheden om het leven komt, neemt de koningin (Jane March) de leiding over het koninkrijk op zich. Om zeker te zijn dat ze haar macht voor langere tijd kan behouden, wil ze haar stiefdochter Snow te vermoorden. Volgens de achterflap van deze dvd is deze film “gebaseerd op het originele, van oorsprong gewelddadige verhaal van de gebroeders Grimm. Boordevol actie en met de aanwezigheid van mythische wezens, precies zoals de gebroeders Grimm hun verhaal het liefst tot leven zagen komen.”

Auw… De gebroeders Grimm zouden zich waarschijnlijk tot in het einde der tijden in hun graf omdraaien als ze deze film zouden zien. The Asylum staat er niet om bekend veel geld aan hun producties uit te geven. Toch lijkt het erop dat er voor deze rolprent van Rachel Goldenberg meer geld dan gebruikelijk is besteed. De kostuums zien er niet slecht uit en ook de decors mogen er zijn. Daarnaast zien de uit een verouderde computer getoverde draken er niet eens zo verkeerd uit. Er is zichtbaar aandacht besteed aan het ontwerp ervan. De animatie van de fabeldieren en de interactie met de acteurs is – uiteraard – erg belabberd. Overige monsters ogen een stuk minder overtuigend. De cameravoering grossiert in GTST-opstellingen – discussies en monologen worden met de rug naar elkaar gevoerd voor een dramatisch effect – en is daardoor hopeloos gedateerd. De actiescènes zijn tenenkrullend slecht. Vooral de man tegen computermonster gevechten zijn stuitend.

Het grootste bezwaar is dat ‘Grimm’s Snow White’ zo ontiegelijk saai is. De cast acteert statig en zonder ironie. Zonde, want dit soort pulp is onkijkbaar zonder knipoog. Het is leuk om March – vooral bekend van de schandaalfilm ‘Color of Night’ waarin het dobberende lid van Bruce Willis te zien was – weer eens in actie te zien. Ze oogt naturel en is van de botox afgebleven. Ze laat zien dat je op een waardige manier oud kunt worden. Helaas is dat een van de weinige pluspuntjes van dit vehikel.

‘Grimm’s Snow White’ verschijnt donderdag 22 januari 2015 op DVD (DVD-box Best of Grimm).