Grown Ups 2 (2013)

Regie: Dennis Dugan | 97 minuten | komedie | Acteurs: Adam Sandler, Kevin James, Chris Rock, David Spade, Salma Hayek, Maya Rudolph, Maria Bello, Nick Swardson, Steve Buscemi, Colin Quinn, Tim Meadows, Jon Lovitz, Shaquille O’Neal, Alexander Ludwig, Georgia Engel, Peter Dante, Oliver Hudson, Allen Covert, Steve Austin, Milo Ventimiglia, Jake Goldberg, Cameron Boyce, Alexys Nycole Sanchez, Ada-Nicole Sanger, Frank Gingerich, Morgan Gingerich, Nadji Jeter, China Anne McClain, Kaleo Elam, Cheri Oteri

Het eerste deel uit 2010 kreeg er al ongenadig van langs door critici, maar deel twee werd nòg harder aangepakt. ‘Grown Ups 2’ werd afgeslacht. Het bioscooppubliek wist de film echter wel te vinden. Dat is op zich geen vreemd fenomeen, want pers en publiek staan vaker lijnrecht tegenover elkaar. De ‘Scary Movie’ franchise is daar een goed voorbeeld van. Ook de ‘Saw’ serie kan daar over mee praten.

In ‘Grown Ups 2’ draait het opnieuw om Lenny Feder (Adam Sandler) en zijn kinderachtige vrienden. Deze club van getrouwde mannen wil graag nog een keer de beest uithangen op vakantie. Hun vrouwen en kinderen zijn daar niet zo’n voorstander van. Maar hé… Boys will be boys! Uiteindelijk blijken de kinderen slimmer te zijn dan hun vaders. De appel valt soms ver van de boom.

Eigenlijk is ‘Grown Ups 2’ – net als het eerste deel – een verkapt bedrijfsuitje. Een stel bekende komieken komt bij elkaar en trapt lol. Dat Adam Sandler, Kevin James, Chris Rock en David Spade elkaar al jaren kennen moge duidelijk zijn. De groep is goed op elkaar ingespeeld en heeft overduidelijk lol gehad tijdens het maken van deze als film vermomde home video.

Er is niet nagedacht over een script en de grappen hebben ook weinig aandacht gekregen. Het is toilethumor onderuit de pot. Dat klinkt allemaal erg negatief, maar op de een of andere manier is ‘Grown Ups 2’ best te pruimen. Het is absoluut geen hoogvlieger, maar zo slecht als wordt beweerd is deze film nu ook weer niet. De overduidelijke lol die de cast had, werkt aanstekelijk en is de redding van de film. Ook zitten er een paar leuke grappen in (mits je toilethumor kunt waarderen). Met een verstand-op-nul instelling is deze productie prima kijkbaar. Verwacht er helemaal niks van en laat je verrassen.

Bioscooprelease: 18 juli 2013
DVD- en blu-ray-release: 21 februari 2014