Grown Ups (2010)

Regie: Dennis Dugan | 97 minuten | komedie | Acteurs: Adam Sandler, Kevin James, Chris Rock, David Spade, Rob Schneider, Salma Hayek, Maria Bello, Maya Rudolph, Joyce van Patten, Ebony Jo-Ann, Di Quon, Steve Buscemi, Colin Quinn, Tim Meadows, Madison Riley, Jamie Chung, Ashley Loren, Jake Goldberg, Cameron Boyce, Alexys Nycole Sanchez, Ada-Nicole Sanger, Frank Gingerich, Morgan Gingerich, Nadji Jeter, China Anne McClain, Dan Patrick, Tim Herlihy, Blake Clark, Jackie Sandler, Sadie Sandler, Sunny Sandler, Dennis Dugan, Lisa M. Francis, Berkeley Holman

Zonder denigrerend te doen over de manier waarop in Hollywood films gemaakt wordt, kun je de manier waarop ‘Grown Ups’ tot stand is gekomen nauwelijks ‘hard werken’ noemen. Adam Sandler, die zeker in Amerika wel een potje kan breken, schreef het scenario voor deze komedie, samen met Fred Wolff (die hij nog kent van zijn tijd bij “Saturday Night Live”), trommelde een aantal vrienden/collega-acteurs (Chris Rock, David Spade, Rob Schneider) op en vroeg Dennis Dugan, met wie hij eveneens regelmatig samenwerkt, voor de regie. De film gaat vooral over het terugvinden van het onschuldige kind in jezelf: wanneer werk en andere verantwoordelijkheden soms de overhand nemen en de sleur van het dagelijks bestaan je doen vergeten dat je eigenlijk van plan was om op je sterfbed te kunnen zeggen dat je alles uit het leven gehaald hebt wat er in zat. Dat betekent uiteraard enkele dramatische scènes, maar vooral veel lol trappen. En die scènes lijken nauwelijks geacteerd. Films draaien hard werken? Niet in ‘Grown Ups’!

Het verhaal van ‘Grown Ups’ gaat over een vijftal volwassen kerels die elkaar nog kennen van de tijd dat ze eind jaren zeventig samen een basketbalteam vormden maar elkaar al enige tijd uit het oog zijn verloren. De dood van hun coach Buzzer brengt het groepje inclusief hun familie bij elkaar en er wordt meteen een lang weekend weg van gemaakt. Locatie is het idyllische zomerhuis aan een meer. Coach Buzzer leerde hen een wijze levensles, maar de meeste jongens van toen zijn vergeten hoe ze deze moeten toepassen op hun eigen bestaan.

Adam Sandler speelt Lenny, een belangrijke Hollywood agent, die zo rijk is geworden dat zijn kinderen een sms-je sturen naar hun nanny als ze wat te drinken willen. Lenny is getrouwd met Roxanne, een succesvolle modeontwerpster (Salma Hayek), die haar carrière zo belangrijk vindt dat ze zich soms niet meer kan herinneren hoe ze een goede moeder moet zijn (“Mama is aan de telefoon schat, stop jij je tand maar onder je kussen en dan leg ik er later wel een dollar neer”). Kevin James is Eric, eigenaar van een bedrijf dat succesvol is in tuinmeubilair, maar die kampt met zijn overgewicht (in de eerste scène waarin we ‘m zien, molesteert hij dankzij zijn omvang het buitenzwembad, wat een overstroming in de tuin veroorzaakt. Lachen. Toch?). Zijn vrouw Sally (Maria Bello) geeft hun vierjarige zoon te pas en te onpas borstvoeding (“We kunnen moeilijk nee zeggen.”). Chris Rock is Kurt de huisman en wordt aan de lopende band beledigd door zijn schoonmoeder, die op haar beurt last heeft van een knobbelige voet en winderigheid. Zijn vrouw (Maya Rudolph) is zwanger en heeft weinig aandacht voor Kurt. Rob Schneider is zijn oudere vrouwen fetisj, ook zichtbaar in de scène die zich in ’78 afspeelt, nog niet ontgroeid en is getrouwd met de veel oudere Gloria (de 75-jarige Joyce van Patten), zijn derde vrouw. David Spade speelt de vrijgezelle Marcus, wiens enige doel in zijn clichématige leven is om zo veel mogelijk alcohol en jonge meiden te scoren.

De eigenaardigheden van elk van de individuen in deze groep zijn aanleiding voor een hele reeks aan grappen, die vaker wel, dan niet hun doel missen. Toegegeven, de film is minder vulgair dan je zou verwachten van een film waarin Rob Schneider een man speelt die geilt op oudere vrouwen. De in potentie komische situaties worden te veelvuldig uitgebuit: het kind van vier dat nog borstvoeding krijgt; de sexy dochters van Rob Schneider en de dochter die juist heel veel op hem lijkt; de hond wiens stembanden een behandeling hebben ondergaan zodat hij klinkt als een kalkoen; de op ieders zenuwen werkende schoonmoeder van Kurt… Het acteerwerk is echter zo naturel dat het meer is of je naar een goed geschoten en geëdite homevideo aan het kijken bent, of een vriend bulderend van het lachen een grappig voorval hoort navertellen dat eindigt met: “Je had erbij moeten zijn.” ‘Grown Ups’ heeft zeker zijn momenten, maar voor een geslaagde komedie is echt meer nodig dan dat. Daar doet zelfs een in volledig in verband gewikkelde Steve Buscemi niets meer aan…

Monica Meijer

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 9 september 2010