Guerilla (2011)

Regie: Sjors Vervoort | 2 minuten | animatie, korte film

Bordkarton, schuimrubber, vuilniszakken of zeil, duizendpoot Sjors Vervoort gebruikt allerlei materialen in zijn werk. Ook in zijn manier van filmen is hij heel creatief, omdat hij naast live-action ook animatie- en stop-motion-technieken en poppenspel toepast. Behalve als filmmaker werkt Vervoort, die in 2008 afstudeerde aan de St. Joost Academie in Breda, als animator, illustrator en vormgever. Zijn ultrakorte filmpje ‘Guerilla’ (2011) wordt in de Pathé-bioscopen vertoond voorafgaand aan de blockbuster ‘Rise of the Planet of the Apes’ (2011). In beide films spelen apen een centrale rol. De gorilla in Vervoorts filmpje is gemaakt van restmaterialen als rubber en vuilniszakken. Hij wordt door een drietal poppenspeelsters voortbewogen door de stad. Hij lijkt er niet zozeer op uit te zijn om de wereld te veroveren, zoals zijn computergestuurde kameraden in ‘Rise of the Planet of the Apes’, maar is wel van plan zijn frustraties te uiten. Hij doet dat met veel misbaar, door flink te stampen en zich wild een weg te banen door de stad.

Want deze imposante gorilla loopt niet door de jungle, maar door een verstedelijkte omgeving, En tussen al dat beton, kunststof en asfalt voelt hij zich niet thuis, zoveel mag duidelijk zijn. Zijn woede laat een frisse wind waaien door de grijze stad. Takken en bladeren komen tevoorschijn van achter bewakingscamera’s, dieren duiken op. ‘Guerilla’ wil een tegengeluid geven ten opzichte van de geïndustrialiseerde westerse wereld. De natuur wordt in het nauw gedreven maar weet zich toch een weg te banen door de stad. Het originele gebruik van diverse technieken, waaronder stop-motion, maken dit filmpje indrukwekkend om te zien. Het geluid sluit naadloos aan bij de beelden. Hoe mooi het ook allemaal gemaakt is, en hoe idealistisch de boodschap ook is, op het emotionele vlak ontbreekt jammer genoeg de klik. Het filmpje gaat een beetje als een nachtkaars uit. ‘Guerilla’ pakt de kijker in met zijn experimentele en unieke stijl, maar de boodschap die Vervoort uit wil dragen mist helaas op een haar na zijn doel.

Bioscooprelease: 18 augustus 2011