Hairspray (1988)

Regie: John Waters | 92 minuten | musical | Acteurs: Ricky Lake, Ruth Brown, Sonny Bono, Divine, Deborah Harry, Jerry Stiller, Colleen Fitzpatrick, Michael St. Gerard, Leslie Ann Powers, Clayton Prince, Mink Stole, Shawn Thompson, Ric Ocasek, Pia Zadora, Joann Havrilla, Alan J. Wendl, Josh Charles, Jason Downs, Holter Graham, Dan Griffith, Regina Hammond, Bridget Kimsey, Frankie Maldon, Brooke Stacy Mills, John Orofino, Kim Webb, Debra Wirth, Dawn Hill, Cyrkle Milbourne, Doug Roberts

Denk aan de jaren 60, stop daar herkenbare en vrolijke muziek bij. Mix de films ‘Grease’ en ‘Dirty Dancing’ door elkaar en je krijgt de musical ‘Hairspray’. Een vrolijke film waarbij je zeker niet stil kunt blijven zitten op je stoel.

Tracy Turnblad, een wat mollig meisje gespeeld door Ricky Lake, wil dolgraag dansen in het populaire dansprogramma The Corny Collins Show. Haar danskwaliteiten overtreffen die van de andere deelnemers en in korte tijd is Tracy de populairste danser van de show. Haar enige concurrent is de blonde Amber die onder druk van haar ouders de populairste wil zijn. Als Tracy dan ook nog eens haar vriendje afpakt is de oorlog tussen die twee definitief begonnen. In de jaren 60 was het racisme nog een groot probleem en dat speelt dan ook een grote rol in deze film. Tracy wil dat alle mensen welkom zijn bij de dansavonden en bij de show. De baas van het programma denkt hier echter heel anders over.

Dit toch wat gevoelige onderwerp is erg goed in beeld gebracht met gelukkig de nodige dosis humor erin verwerkt. Zo speelt de moeder van Penny een hilarische scène als zij haar dochter gaat halen in een achterbuurt waar zij aan het dansen is. Als dochterlief ook nog eens een relatie krijgt met een donkere jongen is de maat vol. Er wordt zelfs een psychiater ingehuurd die Penny met behulp van hypnose van haar ‘ziekte’ af moet brengen. Op deze overdreven en humoristische manier probeert de regisseur toch een gevoelig, maatschappelijk onderwerp te verwerken in deze musical.

Wat betreft de muziek is deze film een groot succes. De oude bekende nummers uit de jaren 60 spreken iedereen aan en zijn ook erg herkenbaar vooral voor de iets oudere generatie. Stilzitten op je stoel tijdens het kijken van deze film is bijna niet mogelijk. Ricky Lake speelt de rol van Tracy Turnblad erg geloofwaardig. Maar wie echt de show steelt in deze film is Leslie Ann Powers in haar rol van Penny. Dit blonde meisje met de staartjes in haar haren en de eeuwige toverbal in haar mond trekt alle aandacht naar zich toe. Vreemd dat er afgezien van deze film geen enkele grote film of serie op haar cv staat.

Het verhaal van de film ‘Hairspray’ is niet erg bijzonder. De gebeurtenissen zijn dan ook in één enkele zin samen te vatten. Mollig meisje wordt beroemd in een grote dansshow dankzij haar talent en wordt in korte tijd de populairste deelneemster. De gebeurtenissen om dit verhaal heen en de muziek zijn het die deze film de moeite waard maken. Ook het sterke acteerwerk en de humor maken deze film remake-waardig. De maatschappelijke thema’s, het racisme, de muziek uit de jaren 60 en de levenswijze uit deze tijd maken deze film tot een topper.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 13 oktober 1988